Hajkbricka för multifuelkök

Som han skriver, han använder underläggsbrickan som Gunnar Finn tog fram till KAP-Arctic
för att hålla Trangiat isolerat neråt. Så gjorde jag också - tills jag lämnade plattan till brorsonen
i höstas. Fixade en cad-ritning på plattan innan den for norrut. För att replikera Gunnars alu-
skiva behöver ett pressverktyg tas fram (om inte Gunnars original pressverktyg kan återfinnas).
/Odd

Då jag inte känner till denna KAP-Artic-bricka, så vore det som sagt trevligt med några bilder på den...
/Niklas

Ett tips för att kunna hålla hajkbrickan i våg på ett lite ojämnt underlag, är att använda kilar av en lämplig dimension. Å orkar man inte göra sina egna kilar, så finns det lösa motorsågskilar att köpa på diverse gubbdagis, motorsågshandlare, Skogma, m.m.
/Niklas

Bilagor

• 20250608_151428.jpg
    20250608_151428.jpg
    2.4 MB · Visningar: 32
Då jag inte känner till denna KAP-Arctic-bricka,
så vore det som sagt trevligt med några bilder på den...
/Niklas
OK Niklas.
Jag fick tillbaks brickan från brorsonen i förra veckan (Fjälledarutbildningen är genomförd nu
- alla kvarvarande elever i gruppen blev godkända och vederbörligen certifierade efter de
två åren/fyra terminerna...) så här är lite bilder/data.

Min KAP-Arctic-bricka saknar isoleringsskummet på undersidan - det smälte bort en gång
för länge sedan när förvärmningsspriten skvimpade ut över hela aluminiumskivan. Som jag
minns det så var det ungefär som vanligt grönt Scotchbrite - men i ungefärligen vitt.
Möjligen lite styvare och luftigare än Scotchbrite t.o.m. Hade bra friktion mot snön...

Pressad i 0,9mm aluminiumplåt med ett 4-5mm djupt 'dike' runt ytterkanten som T25:ans
undre vindskydd står hyfsat stabilt i. (Om jag skulle göra den själv så skulle jag ökat ytter-
diametern/dikesbredden med ung. en millimeter - det är max vad som går ned i stekpan-
nan.) I mitten är en rund yta med en ungefärlig diameter av 100mm nerpressad sisådär en
3mm för att fånga upp/hantera ev. överflödigt förvärmningsbränsle - som då blir kvarhållet
i centrum så att det ändå gör nytta när det brinner...
/Odd
2025-06-09 11;15;51_BILD0382_DxO+Odd_small.jpg 2025-06-09 11;19;03_BILD0383_DxO+Odd_small.jpg

2025-06-09 12;15;03_BILD0384_DxO+Odd_small.jpg

Bilagor

• KAP-Arctic snöbricka 01.pdf
    9.9 KB · Visningar: 16
  • KAP-Arctic snöbricka 02.pdf
    8.5 KB · Visningar: 9

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg