Haglunds syndrom

Har haft en period med massor av problem med fötterna och en diagnos var Haglunds syndrom. Nu mer funkar det rätt bra med vanlig promenad i skor med mjuk hälkappa Jag vill inte ge mig ut på äventyr där jag riskerar att förstöra en resa för någon annan så jag tar bara enklare vandringar, skridskoturer, skidturer osv för undvika risken att stå där med värk.
Utan sällskap och med backup plan blir man tuffare.

Tänkte höra hur andra gör som upplev samma problem.

Jag har haft samma problem (Morbus Haglund) och opererat båda fötterna. Började med högerfoten och snart efter jag opererat den och var frisk igen fick jag samma besvär med andra foten. Tog många år att tröska runt i sjukvården innan jag fick en diagnos på mina besvär första gången, men sedan gick det relativt snabbt att få remiss till en fotkirurg. I mitt fall var det bara kirurgi som hjälpte följt av 9 månaders rehabträning per fot. Jag operande högerfoten 2012 och vänstra 2018, sedan dess är jag helt återställd och symptomfri.
Innan jag fick hjälp var det ganska deppigt med stark smärta och haltning, så illa att jag funderade på att lägga kängorna permanent på hyllan då jag resonerade som du att jag inte ville ge mig ut på någon längre tur utan vetskapen att jag var i form för det.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips