Haglöfs L.I.M Low/Mid?

Jag har planer på att byta tunga kängor mot lätta vandringsskor och undrar om det är någon som har prövat Haglöfs L.I.M Low eller Mid? Hur står de sig mot terränglöpningsskor? Hur mycket extra stöd är det i Mid-modellen? Är dräneringen bra (tänker på versionen utan GT)?

Erfarenheter och tankar emottages tacksamt!

Kan tyvärr inte hjälpa dig, men är även jag väldigt intresserad av svar på din fråga. Har provat i butik mer än en gång men inte riktigt kommit till skott.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag beställde och testade hemma. De var sköna och något tunna. Iofs bra ur torkningssynpunkt men då kanske det öännu bättre med en sko med mesh?
Som sagt, jag har bara testat i vardagsrummet.

Jag har L.I.M Mid, inte goretex varianten. Däremot har jag liknande trail-running med goretex.
Köpte dessa just för att de är mycket väl ventilerade och lätta. Extremt lätta och sköna.
Måste bara säga att jag är ingen löpare, har de som vandrings skor och allmänt sköna sommarskor. Lätta att packa i ryggsäcken när man cyklar också, för det är inte kul att gå runt med SPD (cykelskor).

Kan inte svara på hur snabbt de torkar, men det borde vara helt okay om inte innersulan suger åt sig för mycket. Stödet från Mid jämfört med Low kanske inte är så mycket stöd, men skydd mot skrap från sten/gren osv gillar jag.

En effekt är att folk tror man har sådana där blå sko-skydd på sig ..Kan vara både bra och dåligt ;)

X-Country/L.I.M low

Hej!

jag köpte ett par L.I.M low i början på vintern (370kr) på haglöfs outlet. Har därför inte hunnit testa dom så mycket än. Hade det inte varit för det låga priset tror jag inte att jag skulle ha köpt dom. Skorna känns väldigt luftiga och är bekväma men känns lite väl tunna för användning i terräng.

Vandrade hela kungsleden ett par år sedan och då använde jag ett par nya La Sportiva X-country. De funkade mycket bra men var i princip slutkörda med hål på båda skorna där lilltårna skrapar mot sten och annat. Om X-country skorna "endast" håller för 50 mil så tror jag inte L.I.M low skorna kommer hålla superlänge då dom har väldigt tunt tyg precis där X-country skorna gick hål på.

Rekommenderar verkligen att byta till lättare skor!

Tack till er alla för bra info. Jag har inte möjlighet att prova i affär innan jag ev. köper, så all input är välkommen!

Homie, bra poäng med mesh. Jag fastnade lite för de nämnda skorna eftersom de har så väldigt låg vikt.
Erito, kul att höra att de föll dig i smaken. Blir sugen på att pröva själv.
Peter, en viktig aspekt som jag nog inte helt hade tänkt igenom... Har du möjligtvis sett LIM Mid i butik också? Har den samma potentiella problem? Från bilderna på Haglögs hemsida ser det (om man ska vara optimistisk) ut som at Mid är aningen kraftigare i tån, men det kanske bara ett perspektivet?

Skicka efter på outnorth eller addnature och testa hemma. Bara att skicka tillbaka om det känns fel. Fria returer..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips