Haglöfs har en ny hemsida!

"VÄLKOMMEN TILL HAGLÖFS NYA HEMSIDA
Som du ser har vår hemsida ett helt nytt utseende. Men det handlar långt ifrån bara om ytan. Vi har gjort det enklare att hitta det du söker. Det går nu snabbare och s.. Läs mer » "

Och klickar man på länken för att "Läs mer" så får man:

"Inga nyheter just nu!"

Ros och ris

Jag vet inte om jag tycker att den grafiska formen funkar, men de har i alla fall lyckats bra med att "flytta fram" produkterna så att de inte ligger tre klick in.

Men överblicken är riktigt dålig. Om man inte VET vilken produktconcept man är intresserad av är det svårt att hitta grejer. Hur ska man veta vad skillnaden mellan Climatic Rabot och Climatic Thor är? Eller ens skillnaden mellan Climatic och Ultimate Series?

Vi vill ha BILDER på produkterna för att kunna hitta - hur svårt ska det vara?

Skumt, första gången jag tryckte på länken kom jag till den gamla sidan och förberedde mig just på att skriva något syrligt om vad det var som var nytt med den sidan... Andra gången kom jag till den nya sidan.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Martin Fjaderlatt.se; sa:
Per Ö; sa:
Ett allmänt tips om man är intresserad av vad som komma skall från Haglöfs är

http://www.outdoorsmagic.com/news/article/mps/UAN/4393/V/2/SP/

Och om man är intresserad av att få Haglöfsnyheter ännu tidigare så vet jag en viss svensk lättpackar-sajt som brukar ha koll ;)

Fast det är klart, vi rapporterar ju bara om de lätta nyheterna.

Jag antar att Crux Jacket inte kvalar in som lätt med 570 g..? Tycker själv den ser mycket intressant ut och tänker definitivt avvakta med mitt tunga skaljackeköp tills jag kunnat klämma på den. Helt klart ett alternativ till Haglöfs Helium eller Tierra Prime som jag hittills varit inne på.

Appropå lättviktssidor, såg att något varit och klämt på en Matrix 50 från Haglöfs. Funderar själv på en Matrix 60 eller en Osprey Aether 60. Båda är jämförbara i pris och vikt. Verkade Matrixen stabil (har inte haft tillfälle att titta på den i verkligheten ännu)?
[Ändrat av Per Ö 2007-05-16 kl 13:22]

Re: Ros och ris

Martin Fjaderlatt.se; sa:
Men överblicken är riktigt dålig. Om man inte VET vilken produktconcept man är intresserad av är det svårt att hitta grejer. Hur ska man veta vad skillnaden mellan Climatic Rabot och Climatic Thor är? Eller ens skillnaden mellan Climatic och Ultimate Series?
Alla indelningar efter "användningsområde" borde definitionsmässigt skrotas, eller åtminstone lämna det öppet att även söka fritt i mer rimliga produktkategorier, typ "tält", "byxor", "vattentäta skalkläder" etc. Vad vet just de om vad just jag tänker ha grejerna till?

En del utländska sidor (Millet, t ex) har helt obegripliga "product ranges". Vad är skillnaden på "mountaineering" "extreme mountaineering" och "expedition"? Man får klicka som en idiot mellan animerade java-applikationer för att få fram info om jackan X eller ryggsäcken Y (för tillhör den "daypacks", "multisport" eller "light and fast"-sortimentet?).

Sen, när man väl hittat rätt, får man oftast upp en enda bild, ur en enda vinkel. Ofta är bilden liten och rätt svårbedömd. Nä, flera och proffsiga bilder, gärna i verkliga användningssituationer (hallå, hur svårt kan det vara att ordna?)

Det här är på nåt sätt det (post-)moderna problemet: Vår tendens att kalla saker något annat än vad de är (eftersom "vemsomhelst kan definiera vadsomhelst", nåt slags anarko-demokrati). Ex: Min fasta telefon i stugan slutar fungera, en vanlig torsdag. Detta beror i nästan samtliga fall på att ledningen brutits nära huset, t ex pga ett nedfallet träd. Jag ringer Telia från min mobil. De säger: "Vi arbetar för närvarande med att lösa problemet". I praktiken så gör de en snabb datoriserad översyn av hur långt borta kabelbrottet ligger (tar några minuter), och sen bestämmer de hur snart de skickar ut en reparatör. Reparatören kommer i slutet av nästa vecka, och fixar biffen på några timmar. Om Telia istället sagt: "Du bor avsides och prioriteras därför lågt, vi skickar en reparatör i nästa vecka", så hade jag sluppit tro att de faktiskt gjorde nåt före nästa vecka.

Per Ö; sa:
såg att något varit och klämt på en Matrix 50 från Haglöfs. Funderar själv på en Matrix 60 eller en Osprey Aether 60. Båda är jämförbara i pris och vikt. Verkade Matrixen stabil (har inte haft tillfälle att titta på den i verkligheten ännu)?

Tips, kolla om du kan stänga topplocket på Matrixen. Nån har placerat en superfrän gummiflärp under spännet...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips