Haglöfs Ascent 38

Hej!
Jag är intresserad av en säck för både toppturer vintertid och alpin klättring. Har kollat på Haglöfs Ascent 38 men undrar om någon vet om man i nödfall kan sätta fast skidor på den? Jag vet att det inte finns någon särskild fastsättning för skidor på den. Det finns det däremot på Rand 38. Men den känns inte så bra för klättring istället då... Någon som kan komma med lite synpunkter? Vilken ska jag välja? Är storleken ok?

Tack!

/Mattias

Senast ändrad:
Har en Rand 38 (första årgången), men bara toppturat, klättrar inte. Men några synpunkter ändå?
Edit: ser nu att dagens Rand inte ser särskilt lik ut min gamla. Reservation för detta. Men den har säkert inte blivit sämre över åren?

Skidfastsättningen är riktigt bra tycker jag.
Har även en Black Diamond Revelation 40, de skidfästena är mycket sämre och själva säcken lite "sladdrigare". Men båda har för- och nackdelar på olika ställen, I-landsproblem!

Rand-en kändes lite ovan i början med sin ryggplatta, men den tvekan försvann, bärsystemet funkar jättebra. Jag har gått både dagsturer och varit ute en hel vecka på stugtur (La Silvretta-turen) med den, rymmer mer än man kanske tror med sina 38+10 liter. Annars luras man kanske att bära med sig en massa onödigt! Men 12-14 kg bar jag under Silvretta-veckan, absolut inga problem för bärsystemet.
Nyare modell har flytande topplock vilket säkert är en fördel, det har inte min. Nu också med små fack på höftbältet, skönt att kunna ha kamera/nåt att mumsa på/solstick tillgängligt.

Hm, svårt val om klättringsfunktionerna/-passformen kanske är viktigare. Köp hem på öppet köp och prova hur väl du kan fästa skidorna på Ascent-en? Du kanske får spänna dem som ett "A" med en extra rem i toppen? Kolla även hur stålkanterna hamnar, om de riskerar att skära av öglorna/kompressionsremmarna du fäster dem i, kanske du kan göra egna "gummiskydd" liknande de som sitter på Rand-en?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vad bra!
Men om du kan, köp på öppet köp och provpacka inklusive att spänna fast ett par skidor, så märker du snabbt om det känns stabilt eller sladdrigt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips