Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Här sitter man o snorar
- Trådstartare seved1
- Start datum
Förstår. Det är ju tydligen så att de flesta föredrar korta knivar. Undrar varförJa jäkla skit. Men nu håller jag på å bli bättre.
Ja dom översta är väl igentligen mindre varianter av sådana jag gjort förut. Men många gillar ju lite kortare knivar, så jag tänkte att jag gör en sådan modell.
Seved
~Paul~
Förstår. Det är ju tydligen så att de flesta föredrar korta knivar. Undrar varför.
~Paul~
Ja det är ofta så faktiskt. Även nån vill köpa sticktångeblad så föredrar dom flesta korta blad. Jag vet inte vad det kan bero på. Jag tror det går rätt lågnt tillbaks i tiden. Det är tradition och kultur. I UK o USA är det tvärtom. Det är iaf min erfarenhet.
Seved
Aktuellt
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Stämmer rätt bra. Dessutom gillar jänkarna tjocka blad med utpräglad primäregg, gärna på runt 40 grader sammanlagt.Ja det är ofta så faktiskt. Även nån vill köpa sticktångeblad så föredrar dom flesta korta blad. Jag vet inte vad det kan bero på. Jag tror det går rätt lågnt tillbaks i tiden. Det är tradition och kultur. I UK o USA är det tvärtom. Det är iaf min erfarenhet.
Seved
~Paul~
Långa och korta knivar
När jag gick på Skogshögskolan i början av 80-talet hade jag förmånen att undervisas bland annat av tjäderforskaren och jägaren Torolf Winqvist som på sin sjungande finlandssvenska meddelade att:
-Det ska ni veta pojkar att ju större jägare desto mindre kniv.
På följdfrågan:
-Hur stor är din kniv då, Torolf?
svarade han:
-Nå, hördu.... den är allt ganska liten
När jag gick på Skogshögskolan i början av 80-talet hade jag förmånen att undervisas bland annat av tjäderforskaren och jägaren Torolf Winqvist som på sin sjungande finlandssvenska meddelade att:
På följdfrågan:
svarade han:
Stämmer rätt bra. Dessutom gillar jänkarna tjocka blad med utpräglad primäregg, gärna på runt 40 grader sammanlagt.
~Paul~
Japp så har jag upplevt det oxå.
Seved
På följdfrågan:
svarade han:
Ha ha ja där ser du. Är inte det tradition. Så vet jag inte.
Jagar man mycket tjäder så är det vettigare att ha en kortare kniv i bältet.
He he även om jag har provat att ta ur orpington tuppar med min STORA jaktkniv, så var den inte idialisk till det. MEN DET GICK
jag är ren nonsens.
Jag har tagit ur ett rådjur med en schwetsisk armekniv och det var absolut ingen höjdare och jag vet inte om jag vart speciellt mycket bättre jägare av det. Jag grämnde mej mest för att jag glömnde kniven hemma och svor ve och förbannelse när jag skulle göra den ren efteråt. Det är inget jag rekomenderar. Det optimala i mitt tycke är att ha en kortare och en lite längre kniv i bältet en huggare i ryggsäcken och yxa+motorsåg i bilen
Seved
Jag har tagit ur ett rådjur med en schwetsisk armekniv och det var absolut ingen höjdare och jag vet inte om jag vart speciellt mycket bättre jägare av det.
Jo det går absolut. Jag har en bekant, för övrigt jägare, smed och knivslöjdare, som en gång tog ur ett rådjur med en smyckekniv han normalt bär i en läderrem runt halsen. Knivbladets längd ca 2 cm
Jo det går absolut. Jag har en bekant, för övrigt jägare, smed och knivslöjdare, som en gång tog ur ett rådjur med en smyckekniv han normalt bär i en läderrem runt halsen. Knivbladets längd ca 2 cm![]()
Ha ha det var ju en prestation
Seved
Liknande trådar
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg