Här sitter man o snorar

Fn vad förkyld jag blivit. Jag som tänkt börja med forumknivarna idag:(. Men jag kan ju inte vara helt still. Så jag gjorde klart och fotade några ritningar, ni har nog sett dom förut.
Seved

Kortlingar.gif


Miniman.gif


IMG
 
Tråkigt att du skulle gå och bli sjuk. Inget att göra åt. Krya på dig! Knivarna ser traditionella och enkla dock fina ut.

~Paul~
 
Ja jäkla skit. Men nu håller jag på å bli bättre.

Ja dom översta är väl igentligen mindre varianter av sådana jag gjort förut. Men många gillar ju lite kortare knivar, så jag tänkte att jag gör en sådan modell.

Seved
 
Ja jäkla skit. Men nu håller jag på å bli bättre.

Ja dom översta är väl igentligen mindre varianter av sådana jag gjort förut. Men många gillar ju lite kortare knivar, så jag tänkte att jag gör en sådan modell.

Seved
Förstår. Det är ju tydligen så att de flesta föredrar korta knivar. Undrar varför ;).

~Paul~
 
Förstår. Det är ju tydligen så att de flesta föredrar korta knivar. Undrar varför ;).

~Paul~

Ja det är ofta så faktiskt. Även nån vill köpa sticktångeblad så föredrar dom flesta korta blad. Jag vet inte vad det kan bero på. Jag tror det går rätt lågnt tillbaks i tiden. Det är tradition och kultur. I UK o USA är det tvärtom. Det är iaf min erfarenhet.

Seved
 
Ja det är ofta så faktiskt. Även nån vill köpa sticktångeblad så föredrar dom flesta korta blad. Jag vet inte vad det kan bero på. Jag tror det går rätt lågnt tillbaks i tiden. Det är tradition och kultur. I UK o USA är det tvärtom. Det är iaf min erfarenhet.

Seved
Stämmer rätt bra. Dessutom gillar jänkarna tjocka blad med utpräglad primäregg, gärna på runt 40 grader sammanlagt.

~Paul~
 
Långa och korta knivar

När jag gick på Skogshögskolan i början av 80-talet hade jag förmånen att undervisas bland annat av tjäderforskaren och jägaren Torolf Winqvist som på sin sjungande finlandssvenska meddelade att:

-Det ska ni veta pojkar att ju större jägare desto mindre kniv.

På följdfrågan:

-Hur stor är din kniv då, Torolf?

svarade han:

-Nå, hördu.... den är allt ganska liten
 
När jag gick på Skogshögskolan i början av 80-talet hade jag förmånen att undervisas bland annat av tjäderforskaren och jägaren Torolf Winqvist som på sin sjungande finlandssvenska meddelade att:

-Det ska ni veta pojkar att ju större jägare desto mindre kniv.

På följdfrågan:

-Hur stor är din kniv då, Torolf?

svarade han:

-Nå, hördu.... den är allt ganska liten

Ha ha ja där ser du. Är inte det tradition. Så vet jag inte.:) Sådana utalanden tror jag har varit i säck innan det kom i påse. Han har alltid haft små knivar och varit nöjd med det och då ska man självklart ha det. Men ofta får man gliringar från småknivs ägarna om man har stor kniv. Man ska ha en kniv som man är nöjd med och jobbar bra med annars är man ute och cyklar.
Jagar man mycket tjäder så är det vettigare att ha en kortare kniv i bältet.
He he även om jag har provat att ta ur orpington tuppar med min STORA jaktkniv, så var den inte idialisk till det. MEN DET GICK:). Att man är bättre jägare om man har en liten kniv anser
jag är ren nonsens.
Jag har tagit ur ett rådjur med en schwetsisk armekniv och det var absolut ingen höjdare och jag vet inte om jag vart speciellt mycket bättre jägare av det. Jag grämnde mej mest för att jag glömnde kniven hemma och svor ve och förbannelse när jag skulle göra den ren efteråt. Det är inget jag rekomenderar. Det optimala i mitt tycke är att ha en kortare och en lite längre kniv i bältet en huggare i ryggsäcken och yxa+motorsåg i bilen :).

Seved
 
Jag har tagit ur ett rådjur med en schwetsisk armekniv och det var absolut ingen höjdare och jag vet inte om jag vart speciellt mycket bättre jägare av det.

Jo det går absolut. Jag har en bekant, för övrigt jägare, smed och knivslöjdare, som en gång tog ur ett rådjur med en smyckekniv han normalt bär i en läderrem runt halsen. Knivbladets längd ca 2 cm :)
 
Jo det går absolut. Jag har en bekant, för övrigt jägare, smed och knivslöjdare, som en gång tog ur ett rådjur med en smyckekniv han normalt bär i en läderrem runt halsen. Knivbladets längd ca 2 cm :)

Ha ha det var ju en prestation :). Men man tager vad man haver sa Kajsa Varg. Vem var det är det nån man känner till.

Seved
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cancerman Nån som sitter på små bitar knivstål Utrustning allmänt 76
tiddelipom Locket till vattensäcken sitter fast!!!! Utrustning allmänt 9
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Gps varför när man har det i mobilen? Utrustning allmänt 59
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
wsimon Vandringsryggsäck för kvinnor, som man? Utrustning allmänt 5
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
salvion Stol att ta med när man vandrar + mc resan Utrustning allmänt 16
Idaloow Vart kan man sälja sina begagnade friluftsprylar? Utrustning allmänt 3
Mummis Måste man vara rik för att vandra i fjällen? Utrustning allmänt 119
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
poptos81 Förslag på app som visar sträckan man gått och som är batterisnål. Utrustning allmänt 13
aksello Vart kan man köpa metallspännan likt denna? Utrustning allmänt 8
Uteman Hur diskar man? Utrustning allmänt 16
Letaren Vågar man chansa på en rygga? Altra 75 Utrustning allmänt 5
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
avslutatmedlemskap160620 Vad får man här? Utrustning allmänt 17
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
FruNalleman Hur stora skor ska man ha egentligen? Utrustning allmänt 23
såg söker efter en internet sajt där man kan beställa både vulkan o hammok Utrustning allmänt 3
PenttiVarg Ryggsäck när man ska gå med hund Utrustning allmänt 6
Aleks_T Sjukvårdsprylar, vart får man tag på sånt? Utrustning allmänt 51
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
desireman Har köpt nya kängor! Hur sköter man dom? Utrustning allmänt 13
MartinR Var köper man bra nätpåsar? Utrustning allmänt 8
Jamte Multiverktyg - vllken skall man välja? Utrustning allmänt 21
greendanger De levde två sommrar, eller var hittar man nya meshskor?? Utrustning allmänt 1
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
Elle_belle Ingår sändarbälte när man köper pulsklocka? Utrustning allmänt 14
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
farsgubben Vars köper man byxholkar för kortväxta?? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
Niithro Vad behöver man för att bestiga Kebnekaise? Utrustning allmänt 19
Nitsson Var kan man köpa djungelkängor? Utrustning allmänt 22
mipert Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv? Utrustning allmänt 186
svanbom Hur går man in ett par vandringskängor? Utrustning allmänt 1
majjen Vad ska man med GPS till? Utrustning allmänt 2
Staffan Andersson Jaaa vad ska man säga om denna? Utrustning allmänt 15
tunturi vattenfilter, vad ska man tänka på Utrustning allmänt 1
haskell Var köper man tvålflingor? Utrustning allmänt 11
Martin Fjäderlätt Kan man tvätta sig med YES? Utrustning allmänt 53
fredric_verklig.se Hur får man egentligen plats med 2 veckors.... Utrustning allmänt 15
såg lite om min efrarenhet är att man klara sig både och. Utrustning allmänt 0
ÅsaB Ny tranceiver - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 0
PeterOom VHF - vad skall man kolla efter Utrustning allmänt 4
cronhjort blir man blöt i X-Factor? Utrustning allmänt 0
Boelle Hur tvättar man tältet ? Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.