Hänkel.

Jag har tänkt att fixa ett hänkel (Upphägningsanordning) till en kastrull och fnular på hur det blir bäst.
Bör man göra hål upptill i kastrullen eller ordna nån sorts 'korgvariant'?

Hålen verkar ju ganska självklara om det bara handlade om det,men ska man använda kastrullen på andra sätt kan det bli jobbigt om man häller över vatten och glömmer kolla var hålen sitter.Blir även ett moment och sånt gillar jag inte.
Om man ska ordna nån sorts korg,ska det som kastrullen står på vara rund eller triangelformad?
Jag provade att ha kedjorna (3 st) ihopkopplade undertill men det kändes att tippningsrisken var för stor.

Går det på nåt sätt att få samma 'Stabilitet' som som hålvarianten ger?
Ska inte vara skrymmande,så ramvarianter går bort.

peter

Typ av ingrepp som behövs beror på kastrullen. Är det en mindre kastrull, och om den har en kant högst upp, kan det gå bra att bara dra fast ståltråd som hänkel. Det har jag gjort på min en-liters kaffepanna, och det har hållit bra några år nu:

cpic4161a9b36f88a.jpg

Raskesven

Avsl12

Avstängd
ping; sa:
Jag har tänkt att fixa ett hänkel (Upphägningsanordning) till en kastrull och fnular på hur det blir bäst.
Denna variant till priset av 125 skr är nog det bästa. Skall man ha en mindre kastrull än denna kan den lika gärna stå bredvid elden och koka.

Rungá; sa:
ping; sa:
Denna variant till priset av 125 skr är nog det bästa. Skall man ha en mindre kastrull än denna kan den lika gärna stå bredvid elden och koka.

Med öppen eld är det så enkelt att fixa till det par små stenar så att kaffekannan får sidovärme, lika lätt är det att ställa en liten lätt ti eller Meta kastrull där och koka i. Att lösa obefintliga problem är hjärnas lek med vår tid...

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
Det är helt smidigt med hänkel även på en mindre panna. Då kan man välja; ställa i elden eller hänga. Ibland är det ena bättre, ibland det andra.

Raskesven

Raskesven; sa:
Det är helt smidigt med hänkel även på en mindre panna. Då kan man välja; ställa i elden eller hänga. Ibland är det ena bättre, ibland det andra.

Raskesven

För att vara lite tydligare,det är Trangias 1 liters kastrull jag vill kunna hänga över elden med en trepunkters hänkel,för att kunna röra om lite.Tidigare har jag bara ställt in den i elden när den är på väg att brinna ut,men varför vänta.

peter

Edit:Tänkte svara nåt annat,men ändrade mig,därav den ev. tonen.
[Ändrat av ping 2006-09-06 kl 14:59]

Trangias kastruller har en likartad kant högst upp som på pannan ovan. Vill du inte borra hål i kastrullen borde det gå bra att dra år några varv ståltråd runt kastrullen under kanten. Sedan har du fästpunkter för den hänkel du vill ha dit, oavsett hur många fästpunkter du vill ha. Jag sparade en ände på ståltråden när jag drog åt den runt min kaffepanna, så samma ståltråd gick att göra hänkel av.

Raskesven

Raskesven; sa:
Trangias kastruller har en likartad kant högst upp som på pannan ovan. Vill du inte borra hål i kastrullen borde det gå bra att dra år några varv ståltråd runt kastrullen under kanten. Sedan har du fästpunkter för den hänkel du vill ha dit, oavsett hur många fästpunkter du vill ha. Jag sparade en ände på ståltråden när jag drog åt den runt min kaffepanna, så samma ståltråd gick att göra hänkel av.

Raskesven

Jo,det skulle helt klart funka.Har själv haft dom tankarna,men,
ratade dom efter ett tag för jag vill inte hålla på att dra av och på den om jag använder kastrullen på köket.En variant som jag har fastnat för lite är om man skulle ta och fixa en triangel av tre lösa ca 12 cm (Trangians diameter?) långa stänger och platta till dom i ändarna och borra hål,trä två st på varje krok som sitter på kedjan.
Kedjan kommer då att löpa ganska tajt på kastrullens utsida och
hålla den på plats.

peter

ping; sa:
Raskesven; sa:

Raskesven

Jo,det skulle helt klart funka.Har själv haft dom tankarna,men,
ratade dom efter ett tag för jag vill inte hålla på att dra av och på den om jag använder kastrullen på köket.En variant som jag har fastnat för lite är om man skulle ta och fixa en triangel av tre lösa ca 12 cm (Trangians diameter?) långa stänger och platta till dom i ändarna och borra hål,trä två st på varje krok som sitter på kedjan.
Kedjan kommer då att löpa ganska tajt på kastrullens utsida och
hålla den på plats.

peter
Jag förstår inte riktigt varför du skulle behöva dra av och på ståltråden? Min sitter där den sitter, hänkelståltråden viks lätt åt sidan när den inte används.

Raskesven

Raskesven; sa:
Jag förstår inte riktigt varför du skulle behöva dra av och på ståltråden? Min sitter där den sitter, hänkelståltråden viks lätt åt sidan när den inte används.

Raskesven

Nja,om den skulle sitta permanent vet jag inte om dels tamojen klarar att greppa och packbarheten blir inte så bra,den kommer att riva av teflonet i stekpannan mer och mer.Mitt kastrullset består av kastrull,multidisk och stekpanna,ibland även kaffepanna.

peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips