hängmatta

Är det någon som vet var man kan få tag på mtrl till att göra en lättvikts hängmatta för en tungviktare?Har kollat på Ray Mears hemsida,han ska ha ca 3500:- för sitt eco system.
 
hammocking

Om du inte har något att invända mot färdigköpt, så kan jag tipsa om hennessyhammock.com Jag är just på väg att beställa en av Tom Hennessys skapelser. Den största modellen klarar 160kg, är det tillräckligt? Annars borde tunn nylonväv gå att få tag i från bl.a. (engelska) Pointnorth och PennineOutdoor. (Letar efter svensk leverantör av pertex och sån't, så om du vet någon...)
 
Prova att hitta fallskärmssiden... (har jag för mig att det är) Hängmattor av det är storsäljare i indien och är ruggigt sköna.
[Ändrat av Mugmez 2004-06-30 kl 17:01]
 
Thailand

Har du någon polare som har vägarna förbi Thailand så är hängmattor riktigt billiga där. Nåt att kolla upp i alla fall.
 
Hammock

Hej
Jag har en hammock från hennesy.Det är den stora modellen som tar 160kg och jag kan bara säga
att den är värd varje krona!! kostade strax under
2000:- med frakt kompletterade med ett extra rainfly
i rippstrop nylon även det är i superkvallite
kostade runt 500:- med frakt.
/Mårten
 
MilitaryShop säljer en hängmatta, har någon testat den?

http://www.militaryshop.se/

Produktbeskrivning:
"En hängmatta som inte tar någon plats i packningen. Denna hängmatta ger dig garanterat många sköna stunder förutsatt att du inte väger över 200kg som hängmattan klarar av. Levereras med kompressionspåse."

Finns under "Produkter", "Friluftsliv/Överlevnad". Pris: 145 SEK

/Johan ES
 
Här kommer en fråga från någon som verkligen inte är någon seglare.

Vilken typ av knut rekommenderas när man ska hänga upp sin hängmatta mellan två träd? Dubbelt halvslag?

/Johan ES
 
Knopar

Jag skulle förslå en pålstek, knopen löper ej, och är mycket lätt att lösa upp genom att "bryta nacken" av den (när repet är obelastat).

Alternativt ett dubbelt halvslag kring egen part, men snaran dras åt vid belastning, och är lite jobbigare att lösa om den belastats hårt. Kanske iofs kan vara bra om fästpunkten är lite glatt.

Bägge dessa går ganska bra att knyta med band också.

Olika rep fungerar förstås olika bra med olika knopar/knutar så prova dig fram.

Slå alltid två varv kring trädet (eller vad du fäster runt) så glider inte repet och du slipper nötning både på rep och träd eller att det glider ned under natten.

http://www.storsjoseglarna.com/knopar.htm kan du se exempel på knoparna.

/Adam
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magnus ul Sy hängmatta/hammock Gör det själv 5
ShadingGray Hängmatta och remmar? Gör det själv 21
avslutatmedlemskap160620 Hängmatta Gör det själv 27
Solvargen Laga ett litet hål i en Hängmatta Gör det själv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.