Händerna

Hej,

tveklöst är det händerna som är mest utsatta så här års. Jag paddlar GP och den saknar ju droppringar så en del väta letar sig fram till händerna. Brukar använda ett par Hiko neoprenhandskar ner till typ nollgradigt, men sen blir det svårt att hålla värmen i dem. Poogies är egentligen varmare men de är svåra att fästa ordentligt på en GP där man ju har greppet där handtaget möter bladet och det blir lite för brett för poogisarna att nå runt. Dessutom kan man ju inte byta grepp på paddeln med poogisar utan man är låst till ett ställe för händerna.
Jag tänker mig att antingen skaffa ett par droppringar (som iofs oxå hämmar rörelsefriheten på en GP) för att minska vattenmängden till händerna. Finns det droppringar man kan ta på/av med ett enkelt handgrepp?
Alternativt skaffa ett par tjockare neoprenhandskar eller dykhandskar av något slag.
Har den samlade intelligentian någon briljant idé?

/Måns

GP sägs vara vara en originalprodukt från det kalla Grönland. Då borde den ju fungera bra även i kallt vatten? Du kanske ska skaffa ett par handskar i säl- eller isbjörnsskinn ;-)

Jag har försvarets skinnvantar och är det riktigt kallt tar jag ett par ull-lovika inuti. Det fungerar det också....

När mina 2.5 mm neoprenhandskar blir för tunna brukar jag dra ett par "Greenland style gauntlets" (http://www.chillcheater.com/aqshop/catalogue.php?id=1984&page=) från Reed över. Duger att använda, men den dag de blir utslitna, tror jag att jag kommer att satsa på ett par tjockare neoprenhanskar i stället. Det problem med dålig "paddelkänsla" som tjocka neoprenhandskar medför, är inte lika stort med en GP, pga dens kantigare skaft och bladrötterna runt vilka de yttre fingarna sluter sig.

Att hålla händerna varma genom att hålla dem torra mha droppringar ser jag ett problem med: när det regnar, skvätter mycket från vågor, eller om man rollar, blir händerna våta ändå (för att inte tala om ifall man tvingas simma!). Därför borde handskarna hellst räcka till även när de är våta.

Använder två bra lösningar

Den nuvarande är 5mm tjocka neoprenhandskar med ett par vattentäta skalvantar ovanför. Vattentätt, värmer bra ett tag. Nackdelar är att det blir ganska tjockt att greppa och efter ca 2-3 timmar kan det bli lite kallt om fingerspetsarna. Snabbare om jag varit tvungen att doppa händerna i vattnet. Kan bero på att jag lätt fryser om fingrarna och att neoprenhandskarna inte har tätade sömmar.

Den framtida lösningen är ett par torrhandskar dykare använder med lös innerhandske. Varmare och torrare. Håller bara på att stretcha ut tätningen så den inte är så f-t tajt. Har använt dem kortare stunder sen blir tätningen för tajt men känner att lösningen är bra. Varmt och inte lika svårt att greppa paddeln.

Med ett par torrhandskar för dykning slipper du frysa!
http://www.danberg.se/produkt_handskar.htm

Fördelen med dessa är att de har en lös innervante, man kan alltså byta mellan vår/höst vante och en varmare på vintern för att hitta det optimala för årstiden.

Söker man runt lite kanske man hittar några tior lägre pris, men Dan Berg är ett välkänt namn inom dykvärlden och således ett tryggt val för e-handel. Märk väl att jag inte har några egna intressen i hans affärsverksamhet!

Edit: Henrik, om du har koniska tätningar så kan man klippa av en bit så att det känns bra. Det borde till och med finns små markeringar på tätningen för detta. Beror så klart på vad du har för handskar och tätningar, men det brukar vara standard på handledstätningar för såväl torrdräkter som torrhandskar.

Det ser ut som ett bra pris. Köpte mina (ett annat märke men samma konstruktion) på rea på Växjö Dyk för ca 450kr. Dessa är dessutom blå, mina är mörkgrå så de syns sämre om man lagt dem någonstans. Tänk på att det ska vara lösa innerhandskar. På en kompis handskar sitter de fast och de torkar mycket långsammare.

Har redan klippt av en bit. Fick tipset att försöka stretcha tätningen först sen klippa. De är fortfarande för tajta så jag ska klippa lite till. Finns tydliga ringmarkeringar för just detta. Sen behöver tätningen inte sitta lika hårt som när man dyker. Har samma ringmarkeringar på torrdräktens latextätningar jag fick pålimmade.

Vill man inte ha så många tätningar runt handleden kan ringsystemet vara en idé. Tror Teknikern här på forumet har det systemet, har för mig han skrivit om detta.

Det finns tunna latexhandskar i storpack på Classe O. Prova ett par tajta sådana innerst. Jag använder dom på hösten utan något annat alls utanpå. Förvånansvärt effektivt när man hindrar vatten från sjön att nå huden. Det blir ett microklimat inuti.
thomas

jag köpte några nya neopren handskar men jag tycker inte dom funkar bra när det är minusgrader. det blir kallt och väldigt fuktigt i dom. jag har några gamla slitna åxå och på dom är det typ nåt frotteliknande foder inuti. det är klart skönare. men med vanlig paddel funkar ju knäppa-runt-paddel-modellen bra. man kan kombinera båda åxå om man behöver rädda nån och hålla i en kajak. då är det skönare med både och. annars blir det väldigt kallt med bara händer i vattnet.

torrhandskemodellen har jag sett på one design center för ca 500
har ej testat
har inte testat tumvante i neopren, men det verkar lite bra

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg