Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
För låglandsturer (Skåne etc) använder jag en Katadyn Vario. Den går att skruva på toppen av en Nalgene wide mouth flaska. Smidigt och ganska snabbt att fylla en enliters flaska.
I fjällen behövs ingen vattenrening, bara sunt förnuft och tumregler.
hejsan troy
vad snackar du om..
mvh dvs med vänlig hälsning använder jag definitivt INTE för att håna folk.. en ursäkt, från din sida, vore på sin plats !
Alltså dessa forumfasoner...
Träkol a la Troy fungerar. Alltså har Troy rätt.
Träkol är inte samma sak som aktivt kol. Alltså har hallonraden också rätt.
Alla glada. Nu är det fredag.
hejsan pysen
kram på du..
dessvärre finns en villfarelse att man kan använda kol från brasan för att rena vatten...inte riktigt korrekt...nix pix..
vill du rena vattnet mot tungmetaller och sånt så är det aktiverat kol som gäller..
mvh
Tja, har man tid så kan man plocka fram stomköket ur ryggsäcken och koka upp åns vatten och sen sitta och filosofera medan det svalnar. Annars är det snabbare att pumpa eller lägga i en tablett..
hejsan pysen
kram på du..
dessvärre finns en villfarelse att man kan använda kol från brasan för att rena vatten...inte riktigt korrekt...nix pix..
vill du rena vattnet mot tungmetaller och sånt så är det aktiverat kol som gäller..
mvh
"Carbon filters are not particularly successful at removing dissolved inorganic contaminants and heavy metals such as minerals, salts, antimony, arsenic, asbestos, barium, beryllium, cadmium, chromium, copper, fluoride, mercury, nickel, nitrates, selenium, sulfate, thallium and other contaminants, which may require a reverse osmosis system or distiller instead. " http://www.livestrong.com/article/193977-what-do-carbon-filters-remove-from-water/
Redan när jag var yngre älskade jag att vara ute. Jag visste inte särskilt mycket om ryggsäckar eller passform. Jag stoppade bara ner min utrustning ...
Vi åkte till Fulufjällets nationalpark med ett tydligt mål: att uppleva fjäll på riktigt, men på ett sätt som fungerade även med barn. Fulufjället är ...
Från Bruksvallarna fortsatte vi i fortsatt kallt högtrycksväder. Den befarade spårlabyrinten upp och förbi Ramundberget visade sig vara tämligen ...
3 kommentarer
Det började med en känsla av att tiden hade gått utan att jag riktigt märkt det. Utrustning i garderoben, kartor i hyllan och ett liv som blivit mer ...
I år är det sextio år sedan jag vandrade i Sarek för första gången, och de närmaste dagarna kommer min nya bok ut: Sarek – en biografi. Det är en ...
4 kommentarer