ha med tält/sovsäck eller ej

Hej,
så jag har börjat planera iför sommaren cykelresa, och jag funderar vad som är bäst vad gäller övernattning. Rekommenderas både tält+sovsäck, eller går det bra med bara tält eller kanske till och med bara sovsäck? Kudde och liggunderlag?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Beroende på vart du ska i Italien kan det komma rejäla regn- och åskväder. Umbrien kan bjuda på sådant vet jag. I norra delen kan det vara kyligt högt upp. Tält, kåta, tarp eller något annat sorts skydd för regn skulle jag ta med. Om du inte ska upp i bergen räcker det med en midsommaraftonssovsäck, dvs. nästan vad som helst. Tält, väldigt lätt sovsäck/täcke och liggunderlag skulle bli mitt val.

Raskesven

federsel; sa:
Hej,
så jag har börjat planera iför sommaren cykelresa, och jag funderar vad som är bäst vad gäller övernattning.
Cyklade en vecka på Kreta under högsommaren. Övernattade med ligggunderlag och sovsäcksöverdrag. Hade pengar till hotell om vädret mot all förmodan skulle bli otrevligt.

Jag har med mig tält, lätt sovsäck (795 g), lätt liggunderlag (550 g) och kudde.

I alla länder är camping eller vildcamping alternativet när det mesta gått på tok.

Att jag även har med mig kudde beror på att jag har dålig nacke så den kan man utesluta om man känner för det.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips