Gummicorden på fel sida av kapellet?

Jag har köpt ett neoprenkapell till min kajak.
När jag skulle använda kapellet för första gång (idag) var det i mitt tycke ett elände att få på kapellet och när jag väl fått på kapellet så sitter fast dåligt fast kapellet är rejält spänt.

Gummicorden åker inte in under kanten på sittbrunnssargen som jag tycker att det borde göra.
Jag misstänker att dom har satt fast gummicorden på fel sida på kapellet. Gummicorden sitter på ovansidan av kapellet. Kan det vara riktigt?

När jag tittar på dom bästa bilderna jag hittar på tillverkarens webbsida verkar det som om gummicorden inte sitter på ovansidan.

http://www.crewsaver.co.uk/YAK/Yak_Products/index.html?catid=50

/Per
Mina bilder (som blev stark förminskade av Utsidan)

Bilagor

• Neoprenkapell IMG_0972.jpg
    Neoprenkapell IMG_0972.jpg
    48.7 KB · Visningar: 448
  • Neoprenkapell IMG_0977.jpg
    Neoprenkapell IMG_0977.jpg
    42.1 KB · Visningar: 440
  • Neoprenkapell IMG_0978.jpg
    Neoprenkapell IMG_0978.jpg
    102.6 KB · Visningar: 455
Om gummicorden sitter på undersidan så borde kapellet täta sämre.

Gissar att man nu måste dra det på plats pga friktionen mot sargen så det är svårt att sätta på det. När man drar på en sida så släpper den andra???

När det väl sitter där borde det fungera bra. Är osäker på bilderna på Crewsavers sida men jag tror det är likadant. Neoprenkapell är jättebra men brukar vara jobbiga att få dit.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hade samma problem med mitt kapell, trodde också att det var felsytt.
Om man först fäster kapellet baktill och liksom 'gnuggar fast' det (tänk att du torkar ryggen med en handduk) så kryper det fast under sargen och du kan dra över det framtill.

Jag har ett precis likadant kapell, och tänkte också just idag när jag paddlade havskajaken (glasfiber) idag att det sitter lite sladdrigt, spänna fast något i utrustnings-gummicorden på ovansidan gör att kapellet lätt släpper sargen. Till mitt försvar ska jag dock säga att jag köpte det till forskajaken (plast) och där sitter det som en smäck, och tätar grymt bra. Storleken är avpassad till den sittbrunnsstorleken.
"Gnugga-tricket" som beskrivs i ett av inläggen är metoden, jag får även "peta till det" under sargkanten på havskajaken.

Till grundfrågan, förresten: ditt kapell är inte ett felsytt måndagsexemplar, mitt ser exakt likadant ut.

Visst är det som Monica skriver. Gummikorden sitter rätt. Dock brukar neoprenkapell vara måttsydda för en speciell kajak.

Jag har ett precis likadant kapell till min Viviane och det fungerar jättebra (ditt är inte felsytt!). Min kajak har kanska rejält tilltagen "kant" som man trär kapellet över... så när det väl är på plats så sitter det verkligen!

Däremot har jag haft problem med ett Hiko-kapell som tenderar att krypa över kanten längs långsidorna av sittbrunnen på min Yukon Expedition om man inte sätter dit det noga. Både "gnugga-tricket" och "peta-till-det" är då att rekommendera :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips