GUL LÅGA (Gaskök) - Dåligt?

Om brännarhuvudet är väldigt varmt (glödande) så kan en viss färgning av lågan ske pga. mycket små mängder metallånga avges och färgar, tex rostfritt stål har en viss tendens att färga lågan en smula (gaskromatografi!) - på samma sätt som att även väldigt små mängder salt färgar lågan knallgul.

av bilderna så ser jag inte att du har några problem gulfärgad låga.

Har man det problemet så brukar gula inslagen vara långt ut på lågmanteln och lågspetsarna och dessa lysande lågspetsar hoppar runt - ja samma typ av låginslag som man ser på en tänd cigarettändare - har man sett en fotogenkök brinna så finns det nästan alltid en smula gula inslag ploppande runt här och var i lågspetsarna pga. den tyngre bränslet - och det är dom man är ute efter när man pratar om risken för CO

På gaskök och inte är allvarligt skadad och/eller tillstängd luftintag innan brännarhuvudet så förekommer knappt gula lågor.
 
Gaspatronen verkar ju rejält hög på dina bilder. Lyckadesdu ändå ha den stående upprätt, eller fick du ha den liggande/lutad, när du använde den ihop med Trangiabrännaren?
 
@pysen78
Ursäkta om jag uttrycker mig klumpigt, men nej, gasen står upp på basen vid alla 3 tillfällena.

@TROY
Tack, det visste jag inte, men här är det något med gasblandningen/förångningsröret, för GB74:an ger blå låga på vanlig gasmix (butan/isobutan/propan), men gul låga på butan/propan i ovan nämnda andel.

Butan/Propan-blandningen ger även blå låga utan förångning i en Optimus Crux-brännare.

@undvall
Du är något på spåren!!! För den är knappt gul vid start, men desto varma förångningsröret blir, desto gulare blir lågan, dock när jag vred på ytterligare gas var den fortsatt gul, bara större låga.

@xxargs
Bra tanke, men du läser inte tråden tillräckligt noga; bilderna är på blå låga, den gula lågan ville jag inte efterskapa då jag var rädd om min brännare innan jag vet VAD som ger effekten.

Så frågan återstår; VARFÖR blir lågan gul vid användning av förångningsrör..?

@joanna
Stående.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Jag är ju bara amatören bland amatörerna,,,men om nu biltemas gas fungerar perfekt varför inte bara använda dig av den då? Som jag fattat det så är det densamma som primus power jag själv använder och den går alldeles utmärkt att värma/koka mat på och det är väl det som är poängen med köket he he. :)
 
@Janne58

Sorry...

Nyfikenhet & kunskapstörst driver mitt liv tillsammans med hojåkning, vandring & resor, så med risk för att uppfattas som en sur skit som skriver dig på näsan; om du läser TS så är det en fråga som gjorde mig nyfiken på VARFÖR lågan blir gul vid förvärmning, inte huruvida jag kan köra brännaren på Vinter-, Power eller Summer Gas.




Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
@pysen78


@xxargs
Bra tanke, men du läser inte tråden tillräckligt noga; bilderna är på blå låga, den gula lågan ville jag inte efterskapa då jag var rädd om min brännare innan jag vet VAD som ger effekten.

Tja, det är inte så lätt att bedöma om du inte visar aktuella fallet på dina foton.

test att göra är att kolla om färgen har beroende på hur varm brännarhatten är.

dvs. är det blå låga när köket är nytänd och det sedan efter hand ger jämn lättare gulvit-ton över hela låga (och inte i lågspetsar ungefär som hur T-sprit brinner i en trangiabrännare) och hattbrännarens hålade yta verkar bli allt mer glödvarm, så är det ämnen från metallen som lyser upp lågan en smula.

Velder-gas brukar ha lite mer olika ämnen än just bara blandning butan/propan, det kan var lite aceton mm. och syftet är att kärnlågan skall brinna varmare än med standard propan/butanblandning (att använda propylen istället för propan i vissa typer av gasolbrännare för hårdlödarbeten är avsedd för samma syfte) - skillnaden kan vara att din hattbrännare blir varmare med veldergasen än med propan/butan-blandning och därför få lågan en annan ljusare ton än annars.

Förvärmningen gör också lågan lite varmare än när det kommer kall gas direkt ur tuben i en icke förvärmande brännare - det är detta som är syftet och ger en smula högre verkningsgrad pga. hetare låga totalt sett.

---

Om du får 'underburn' i brännaren så brukar det poffa och ha sig och hela brännarhatten blir lysröd - det kan ske om de inblandande extra-ämnen i Veldergasen har lägre självantändningstemperatur än propan/butan - men då hade du märkt det väl.
 
Då tror jag att gasflödet helt enkelt blir för stort.....

@pysen78
Ursäkta om jag uttrycker mig klumpigt, men nej, gasen står upp på basen vid alla 3 tillfällena.

@undvall
Du är något på spåren!!! För den är knappt gul vid start, men desto varma förångningsröret blir, desto gulare blir lågan, dock när jag vred på ytterligare gas var den fortsatt gul, bara större låga.

Hej igen,

Intressant! Då misstänker jag att gasflödet med trangia gasbrännaren helt enkel blir för stort. Det där är ju ett gammalt klassiskt och lite knepigt problem. För oss som är gamla nog att haft bil eller motorcykel med förgasare och gillat att pilla själva vet man ju att det där att välja det optimala munstycket är ett himla pill.

På köksfronten är det ju inte heller obekant! Vet att vissa kök förr i tiden hade olika "munstycken" (dvs olika storlek på hålet där gasen strömmar ut...) på bensin/fotogen kök. Man var helt enkelt tvungen att byta till ett munstycke med mindre hål om man bytte från fotogen till bensin som är mer lättflytande och därmed mer ett högre utflöde av bränsle.

Sen har ju de flesta tillverkarna av olika kök lyckats med konststycket att lösa detta idag. Är dock inte tillräckligt insatt i förbränningstekning för att kunna uttala mig hur man gjort, men det finns ju kök som i princip förbränner vad som helst både i vätskeform och i gasform idag!

Så min slutsats är att Trangias kök helt enkelt är lite känsligare och typ "kräver" rätt gasblandning för att fungera optimalt. Om det mest har att göra med förvärmningsröret, som uppenbarligen påverkar förbränningen, eller själva brännarens konstruktion är ju lurigt att veta utan att testat andra gasolkök med förvärmningsrör, som t.ex Optimus Vega!

/ Stefan
 
Saltspill från överkokning eller så ger gul färgton.

Tvätta brännaren under kranen

Tack! jag är visserligen inte trådstartaren, men vill bara meddela att detta löste mitt problem med gul låga! Nu är lågan blå och fin, med ytterst lite gult i jämförelse med tidigare. (Jag gnuggade också lite med stålull utöver rengöringen med vatten. tänkte först diska noggrannare men vem vet vad det hade blivit för färger av det ;)
 
GB 78 brännare effekt på 2100 på max är det vad trangia tål på sommaren och med de nya tunnare byttorna.
Provade ett Mimer på 2800 skulle detta ´monster ´bli för varmt om man fixade ombyggnad med slang ut ur vindskydd har även provat med MF brännare på gas men verkar fungera sämre med gas för det ska väl vara bensin munstycket.
 
Man var helt enkelt tvungen att byta till ett munstycke med mindre hål om man bytte från fotogen till bensin som är mer lättflytande och därmed mer ett högre utflöde av bränsle.

/ Stefan


Fast det är precis tvärt om - man har större hål för gas och bensin än för fotogen och diesel och har att göra med kvoten mellan väte och kol i bränslet - mer kol och mindre med väte kräver mer syre för att brinna rent och därav mindre munstycke och mindre med bränsle för samma mängd luft som dras med i blandningsröret eller i koppen på koppbrännaren.

Sedan finns det brännarkonstruktioner som är rätt okänsliga som optimus Nova och dess efterföljare men den kompromissen håller inte tex för höjder över 4000 meters höjd och även där behöver mindre munstycken om det skall brinna rent.

Man måste också lära sig 'se' på lågan om gulhet beror på syrebrist (lågtoppar är färgade men större delen av lågan är blå) eller av koksalt (ofta ganska helgul låga) men det kan också bli gulröd ton när tex. rostfritt stål som hatten eller förgasarröret på en hattbrännare är glödvarmt och börja avge metallpartiklar som färgar lågan och då också brukar vara ganska helfärgad låga.

Normalt skall hatten på en hattbrännare inte bli glödvarm (även om det kan vara väldigt nära glödvarmt eller svagt rött) men är det så varmt att det lyser rött så har man troligen fått en underburn (brinner innanför hatten) och måste man stänga av köket, låta svalna och sedan prova att tända på nytt. En vanlig orsak till underburn är att man använder tändstål för tändning då lite av avskrapade partiklarna kan ta sig igenom hålen och somliga även blixtra innanför och tända på gasen där och starta underburn vid start av kök och det som inte blixtrar direkt, kan senare tända sig av värmen om underburn startar ett tag efter start av kök.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
barefoot Problem: gul låga på MSR Whisperlite Kök och brännare 14
lesko T-gul til Optimus 111 ??? Kök och brännare 2
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Eamonn Kolmonixid förbränning kol vs låga Kök och brännare 4
Mullemek Finns det brännare med BRED låga? Kök och brännare 11
engstrom Ojämn låga Kök och brännare 3
smux XXL återkallar gaskök av modell FireMaple FMS-105 och FireMaple Blade 2 Kök och brännare 5
Livetiskuggan Tända gaskök Kök och brännare 52
maggulito LW/UL Gaskök för att koka pasta/ris Kök och brännare 6
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
C.Storm Gammalt gaskök Kök och brännare 4
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
insco Bob Moulder Heat Exchanger (HX) - För gaskök vid kyla Kök och brännare 22
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
skogsbaronen Biltemas nya gaskök Kök och brännare 25
clain Välja "rätt" Trangia gaskök: T25 vs T27 & HA vs Non-stick Kök och brännare 43
Gohan Adapter till gaskök? Kök och brännare 8
pialia Renodlat solo gaskök Kök och brännare 62
D.Rehn Tips! Världens lättaste toppmonterade gaskök! Kök och brännare 27
joel123 säkert använda gammalt gaskök? Kök och brännare 37
The_Lost_Cyclist Köpa gaskök i Sverige som passar "amerikanska" behållare? Kök och brännare 12
Arytmica Vad tänka på vid köp av gaskök? Kök och brännare 55
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
insco Modifieringsförslag till gaskök Kök och brännare 2
macher Gaskök för vinterbruk Kök och brännare 15
mountainfox Vindskydd till gaskök: Prova INTE det här!! Kök och brännare 30
Henriko Gaskök i andra länder Kök och brännare 10
OBD Biltemas gaskök (17-607) Kök och brännare 34
alven Stabilisering av toppmonterat gaskök Kök och brännare 17
OBD Frågor betr. gaskök Kök och brännare 27
hhhh gaskök på vintern Kök och brännare 8
tingdahl Gaskök utomlands Kök och brännare 1
-Patric- värmeväxlare för UL gaskök Pocketrocket Kök och brännare 2
bananmannen Gaskök slocknar. Kök och brännare 3
niben Vindskydd till gaskök! Kök och brännare 3
boy Lite flöde i mitt gaskök! Kök och brännare 2
walkerboh Litet gaskök Kök och brännare 20
Tovetjarn wildos gaskök? Kök och brännare 0
johanl Gaskök på vintern? Kök och brännare 31
il C nyckfullt gaskök Kök och brännare 1
Rocke Gaskök på hög höjd Kök och brännare 8
lromberg Köra gaskök på propan? Kök och brännare 11
dr_ljungberg Alu-vindskydd och gaskök utan slang Kök och brännare 0
SWE3171 Vilket gaskök? Kök och brännare 2
jariL Förvärmingssystem till gaskök/Heat Pad? Kök och brännare 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.