Guideböcker om Sarek - vilka finns det?

Axel Hamberg 1922, Svante Lundgren 1967 m fl upplagor, Tore Abrahamsson 1973 m fl , Claes Grundsten 1991 m fl.

Någon jag missat?

Lars

Edvin Nilssons böcker är väl inga egentliga guideböcker, men de inspirerade åtminstone mig.

Sen finns ju den samlade erfarenheten hos Utsidans medlemmar, även om vi ibland är lite svårflirtade och bara skriver "använd sökfunktionen" :)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Det jag undrar över är traditionella guideböcker: sådana som beskriver färdvägar och har ett någorlunda behändigt format.

Lars

Grundstens lilla är såvitt jag vet den enda som kan göra anspråk på att vara en någorlunda komplett guidebok som samtidigt är i 'fältmässigt' format.

"Vildmarksvandring i Sarek" är väl mer en reseberättelse egentligen, men visst innehåller den en hel del matnyttigt!

Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips