Gubbvarning för TNF

Re: Arcteryx

Vandrare; sa:
Har ni skaffat FETA (uttalas nasalt) skidor än förresten?

Nope! Åker telisar i pist med mina åtta?år gamla Rossignol telisar, smala som stickor :) Och när jag sen tar mig in i värmestugan så får jag stå där och känna mig gubbig i en TNF fleece.

/Jesper
 
walk_alone; sa:
.....
Sedan uppkommer någon ryktesspridning... "jag har hört sägas"... och så dissas TNF kläder trots att det inte finns något belägg för att de är sämre än andra kläder.
Kolla på TNF hemsa, det är vanlig GTX väv i allt och det finns inga belägg för att de tyger som lamineras är av sämre kvalitet. Priserna är hutlösa som vanligt.
Men har någon några RATIONELLA argument för att TNF medvetet har försämrat kvaliten på sina produkter för att kunna sänka priset så kan ni ange en pålitlig källa.
Men naturligtvis är det så att just därför att TNF exponeras överallt så tappar den sin IMAGE men inte på grund av att den är sämre utan på grund av hur vi uppfattar varumärket.
// Roland - medielärare :)
Det är inte vanlig GTX-väv i "allt". Bl.a. så här skriver TNF på sin hemsida:

http://www.thenorthface.com/code/products/tech_stories/hyvent.html

"With HyVent™ technology, The North Face can now deliver the best waterproof/breathable technology for consumers who don't want to pay a premium cost......you cannot find a more waterproof/breathable technology anywhere for this price."

TNF har kvar sin GTX, som inte är sämres än andras, men försöker också komma med billigare alternativ för att kunna sänka priset och nå en bredare målgrupp. Tillräcklligt RATIONELLA motiv och tillräckligt pålitlig källa?

Raskesven
 
Re: Arcteryx

Vandrare; sa:
Alla som läst ända hit förstår nu varför Arcteryxgrejor är så dyra. Liksom Harley Davidson. Tänk på alla individualister på likadana HD med likadana kanonkulehjälmar och likadan ölmage.

*snyft* så vackert du sammanfattade denna tråd!!
 
TNF

Jag har en TNF ryggsäck. Då jag med några kollegor organiserade en överlevnadsgrej för ett gäng barn, ca 12-åringar, och de såg att jag har en TNF ryggsäck tyckte de att det var häftigt.

Försiktigt vågade sedan ett av barnen fråga mig vad The North Face egentligen är. Deras egen ledare (de har en friluftsorganisation typ scouter/skogsmulle) har nämligen också några prylar (bl.a. jacka) av TNF.

Då jag förklarade att det är ett vanligt märke bland friluftsprylar sade någon av dem, aningen besviken, att de trodde att det var en klubb som man kan bli medlem i...
 
Haha Vandraren, bra skrivet. Den "omvända töntstämpeln" är mycket verklig och faller obarmhärtigt på den som är uppåtväggarna överutrustad med löjligt dyra och hippa märken.

Fast vad menar du med a'la Riksgränsen, nåt jag missat?


Leif...
 
Är det membranvarumärket som avgör klädvarumärkets värde?

Det handlar som sagt bara om hur vi uppfattar varumärken (TNF har för mig alltid varit ett skidåkarmärke, inte ett friluftsmärke).
Bra att reflektionerna görs.

Lustigt nog (skrämmande nog?) verkar det inte vara någon som reflekterar över att Gore-tex här uppfattas som det enda riktiga diffusionsmaterialet, och är det som bestämmer huruvida TNF gör bra kläder eller inte.
"Det är samma GTX som de andra!"
"Nej, de har ett annat membran också!"

DÄR har ni ett varumärke som har lyckats - ni (vi) är inte ens medvetna om inställningen till varumärket.

Men om vi ska prata marknadsföring så kan man väl säga att TNF med sin segmentering har sänkt sitt varumärke en smula. Istället för att instegskläderna får ta del av premiummärket gör de att märket inte blir premium längre.
 
KLAGER; sa:
Man kan ju sätta en egendesignad logga över så har man genast fått en mycket bättre och framförallt helt unik jacka. Har färgen på jackan också betydelse för kvaliten?

Självklart Kurt, har färgen betydelse. En mörk jacka blir varmare och därmed åldras G-texen snabbare.

...Kunde inte låta bli.....

/P.D
 
den anspråkslösa modehysterin

Det är lite festligt att friluftsmänniskor som gärna ser sig som just naturliga och medvetna, torskar så enormt på modehysterin, och den fåfänga inbillningen om att ha och vara något som gemene man saknar: Jag tror att vi diskuterat friluftsmänniskornas lyxkonsumtion tidigare här på forumet, och att en del av prylhysterin har ganska lite att göra med slutanvändning (After ski syndromet). Men, som i fallet med TNF: Är det inte riktigt bra att företaget säljer mycket kläder, då förtjänsten kanske plöjs ner i nya produkter som gemene man inte har koll på...och vips så kan den första insändarskribenten känna sig lite mer "rätt" än allmogen. Man kan ju undra vad den killen har för jeans och kalsonger; det är väl inte Levis och HM?
 
Detta börjar bli riktigt intressant!
Visst är mina två inlägg provokativa, men varför skulle de inte få vara det? Tror inte det skadar att röra om i grytan lite grann. Ibland känns det som det är lite lågt i tak här på forumet.

Det här med varumärken och dess "status" eller "image" kan naturligtvis vinklas åt alla tänkbara håll men verkar inte vara helt ovidkommande med tanke på alla synpunkter som tillkommer här...

Jag kliver nu ur denna tråd och kliver i stället i en annan favoritjacka (av bävernylon och av okänt märke).
Det trodde ni inte av mig va... ;)

/Rocke
 
Rocke; sa:
Jag kliver nu ur denna tråd och kliver i stället i en annan favoritjacka (av bävernylon och av okänt märke).
Det trodde ni inte av mig va... ;)

/Rocke

Stopp där!
För nån dag sedan tipsade jag om att Snickersjackor går utmärkt att åka skidor i. För att inte tala om allmänna uteaktiviteter...innebär detta att jag håller på att bli jättehipp??

Å andra sidan, med tanke på den mängd kläder av ovannämnda fabrikat som finns ute i vardagen så sket sig förstås den förhoppningen.

Å tredje sidan så är väl inte märket friluftsförknippat, så jag kanske blir lite hipp iallafullafall.

;) BAX

Har för mig att det var ganska inne att ha S produkter på Spy Bar för nåt år sedan (?)
 
Rocke; sa:
Jag kliver nu ur denna tråd och kliver i stället i en annan favoritjacka (av bävernylon och av okänt märke).
Det trodde ni inte av mig va... ;)

/Rocke

Det har ju klart framgått från första inlägget att du är en tönt i Fristads-jacka :)
 
Rocke; sa:
Detta börjar bli riktigt intressant!
Visst är mina två inlägg provokativa, men varför skulle de inte få vara det? Tror inte det skadar att röra om i grytan lite grann. Ibland känns det som det är lite lågt i tak här på forumet.
/Rocke

HA! Kyckling-provokation... Hade du bläddrat lite bakåt på forumet så hade du hittat provokationer med lite hår i fisan, det här var inte ens småirriterande. Visst kan taket vara lågt och det händer att man får ilskna mail av Christer men det får det vara värt... MAO dunka dig inte för mycket på bröstet för den lilla ynkliga uppmärksamhet detta inlägget fått.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.