Är det någon som testat Grytmysare från Trangia, är det något att köpa, eller kan man vara utan det.
Den kan tydligen sitta kvar på grytan, när man packar ihopa köket.
Den kan tydligen sitta kvar på grytan, när man packar ihopa köket.
Exakt! Gasen ska kanske värmas innanför kläderna innan man fjuttar på."Perfekt vid kyligare väder för att värma gasen." Hur tänker de där? Gasen blir väl kall av fasövergången från flytande till gasform. Alltså "kylan alstras" i tuben.
Med reservation för att det var 45 år sen jag läste gymnasiefysiken och -kemin![]()
Att isolera gastuben är alltså kontraproduktivt.Exakt! Gasen ska kanske värmas innanför kläderna innan man fjuttar på.
Är det inte så att om det är kallt i luften så kan man t ex ha gasolflaskan i sovsäcken under natten. När man på morgonen tar fram behållaren och lagar mat så kyls den ned av den kalla luften. Om gasolflaskan är isolerad så går värmefölusten långsammare. Likaså om man under dagens vandring stannar för att tillreda lunch. Man värmer tuben innanför kläderna och med isolering runt tuben håller gasen sig varm längre.Att isolera gastuben är alltså kontraproduktivt.
EDIT: finns en till 1.75 l-grytan, dvs den större i T25-köket, men inte 1,5.Frågan är om "grytmysaren"/ullfodralet till T27 passar till 1,5 liters grytan?
Mina grytmysare är gjorda av gamla EVA-bitar. Jag tar grytan från elden och stoppar in i en sådan grytmysare medan den ännu bubblar. Har aldrig märkt minsta påverkan.Nästa fråga är ju om EVA-fodralet till T27 skulle kunna klara värmen från en varm gryta, eller om EVA-materialet riskerat att smälta? EVA-versionen kostar ju bara hälften av filtvarianten.
/Niklas![]()
EVA fodral 27 Small - Trangia
Fodral till Trangiakök i serie 27 Small i EVA material. Praktiskt och hårt fodral som skyddar ditt kök mot repor och bucklor. EVA hårdhet:75 /Thickness: 5T. Tillverkad i Kina.trangia.se