Grundvallning av skidor?

Jag har precis köpt ett par ny skidor, vallningsfria, men de skulle behöva en grundvallning innan jag ger mig ut på en längre tur om ca två veckor.

Hur gör jag och vilken grundvalla är bra för de olika temperaturer som det kan vara (kan tyvärr bara valla de en gång på en månad) för att ge mina skidor bästa skydd samt bästa glid (skyddet är nog viktigare än glidet men dock) på denna tur.

Mitt råd

Valla med ett universialparrafin met stort temeraturspann, flera lager och sickla flera gånger.I den yta som ger mekaniskt fäste så värmer du och suger upp parrafinet med ett bra papper för ändamålet.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Röd swix

Jag brukar börja med några lager av nån riktigt fet valla, finns en speciell grundvalla som luktar kola (kommer inte ihåg märket) och sen brukar jag bara använda röd (eller rosa) swix som jag köper i femkiloskloss. Den är glider OK i nästan alla fören bara belaget är mättat.

/M

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips