Grundregler för roder ?

Jag har bestämt mig för att montera ett roder på min kajak och har tittat på flera rodertyper men vet inte riktigt vilken jag skall välja. Finns det några grundregler för ett bra rodermontage ? Hur djupt bör ett roder sticka ned för att bli effektivt ? Hur stor yta bör det ha ?

Jag har bla tittat på Kajaksports Navigator som på min kajak kommer att sticka ned 8 cm olastad och minst 17 cm med mig i. Är detta tillräckligt för att få bra egenskaper vid tex surf ?

Finns det någon som känner till detta eller kan ge mig någon bra länk.

Först och främst måste kajaken vara mer eller mindre lovgirig (svänga upp mot vinden) annars kommer kajaken att bli fallgirig om du monterar ett roder.

Vilket är trist eftersom du då måste kämpa med att styra kajaken mot vinden. Nu brukar dom flesta kajaker vara lovgiriga så det brukar inte vara något problem.

Rodrets yta är proportionellt till kajakens fart och undervattens kroppens tvärsnitts yta. Ju mer tvärsnitts yta man behöver flytta ju större roder behöver man. Och ju snabbare man paddlar ju mindre roder yta behöver man.

Nu skall det förstås även vara praktiskt. Paddlar man i väldigt lugna förhållanden kan man klara sig med ett mindre roder och paddlar man i tuffare förhållanden kan man behöva ett större roder.

Väldigt viktigt när det gäller roder är att rodret har en bra profil annars kommer rodret att bromsa kajaken i onödan.

Navigator rodret är ju anpassat till Kajak Sports kajaker och är din kajak av liknade typ så funkar det säkert bra

Hans Friedel

[Ändrat av hassex 2003-05-19 kl 23:03]

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack för bra svar!

Tack Hans för ditt svar! Min Kajak har nog inte riktigt lika flack skrovlinje som Kajaksports kajaker och rodret sticker inte ned lika långt i vattnet eftersom aktern är upphöjd.

Annat tips

Jag fick vibrationer (sjunger) i mitt roder (seagull med isroder) Pratade med en kompis, avancerad tävlingsseglare, som sa att det var för att rodret var "för symetriskt" eller hur man ska säga. Det finns två sätt att åtgärda. Antingen fila bakkant på rodret lite asymetriskt eller som jag, sätta en tejpbit uppifrån och ner på ena sidan. Funkar hur bra som helst.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips