Grundläggande för överlevnad

Ulf, har du aldrig brutit våt ved mellan två träd och klyvit våta pinnar och hittar röd kådig kärnved?
Den brinner tro mig.....Gå ut och pröva.
Lycka till!
//J

Ulf, har du aldrig brutit våt ved mellan två träd och klyvit våta pinnar och hittar röd kådig kärnved?
Den brinner tro mig.....Gå ut och pröva.
Lycka till!
//J

Brutit våt ved mellan två pinnar?
Kluvit våta pinnar o hittat kärnved?

Du = Troll
Jag = Proffs som tycker att du kan stoppa upp dina pinnar därbak.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vatten; väljer man en sjö i skog utan vattentillflöde från jordbruksmarker runtom går det utmärkt att dricka utan att koka. Jag rör mig ofta i mellansverige och har aldrig haft problem med vattnet från sjöar. Skogsmaskiner i skogsbruket kan väl skita ner lokalt. Bäveraktivitet just där man tar vatten är inte heller bra. Möjligen någon gruva i Bergslagen kan ha skitat ner. Men med lite sunt förnuft är det inga problem. Klart, på västkusten mot Göreborg är det väl mer jordbruksmarker, men som sagt kolla kartan och välj rätt sjö. Inga andra utsläpp heller såklart. Här i mellansverige ligger Nykvarn mellan sjön Yngern och sjön Turingen. I Nykvarn har det släppts ut mycket dynga förr, men ån rinner i riktning Turingen som är smustsig, medan Yngern är ren och fin.

Töre; rikligt töremättad ved brinner även om man doppat veden i vatten. Som nämnts, bara att bryta isär. Men det beror på vilka skogar man rör sig i om det finns rilkigt eller inte av varan.

Raskesven

Hur kan en scoutledare vara så aggressiv?
Jag hade fått för mig att scouterna var lugna och sansade personer som inte förhastade sig men den här Ulltand verkar ju ha fått i sig något medel som gör honom extra aggressiv.

Tur att man är norrlänning, för alla norrlänningar är lugna och sansade och förhastar sig aldrig:)

Det är inte riktigt samma sak som att det börjar brinna av ett tändstål. Totalt omöjligt!
Skulle jag skicka det här trästycket i sjön och sedan bryta isär det är det torrt och töremättat inuti. Bryts det så det blir massa småstickor och man skrapar lite tänder det med ett eldstål. Helt eldfängt:

144720f82735b0d1c53e12627f7fe198.jpg

Raskesven

Hoppas du kan ursäkta mig för mitt tidigare inlägg, där jag egentligen inte alls var tjurig på dig...

Angående att tända töreved med jukkasticka så hyser jag fortfarande vissa tvivel, men om du lyckas så tror jag dig. Jag ska fixa ett stycke nästa gång jag är i skogen och ge det ett försök :)

Angående tändstålets vara eller inte vara, så ser jag det hur som ett kul inslag. Det finns, enligt mig, bättre saker att tända med, tex en tändare - som man givetvis kan stoppa i en plastpåse, kanske tillsammans med ett ljus, tomtebloss eller vad som.
Jag har testat att stoppa tändare i vatten, både piezovarianten och den äldre typen, och konstaterat att de fungerar utmärkt efter att jag fått bort fukten.
Att få eld med tändstål tycker jag är mycket svårare, men visst - övning ger färdighet.

Det jag vill säga är: Att stoppa ett tändstål i sin packning och hoppas på under när man fryser tycker jag inte är någon bra idé, Detta oavsett hur mycket töre man kan hitta i skogen. Ett par tändare är bättre! (men inte lika kul)

Att tända töre man hittar i skogen med eldstål är inga problem, testa ska du få se. Har kört det på flera kurser och alla klarar det utan större problem.

/mattias

Brutit våt ved mellan två pinnar?
Kluvit våta pinnar o hittat kärnved?

Du = Troll
Jag = Proffs som tycker att du kan stoppa upp dina pinnar därbak.

För det första lär dig läsa! Det står i orginalet mellan två träd....
För det andra avser jag anmäla dig för den här klara oförskämdheten! Du har enbart visat din egen låga klass...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips