Grottbjörnens Folk, sanning?!?

Tjohej!

Har nyligen upptäckt Jean M Auel´s bokserie om Ayla och Gröttbjörnens Folk. Böckerna är superba, enligt mig (någon som tycker något annat?) men jag har en fråga: Kan man lita på vad som skrivs om alla växter i böckerna? Har ett riktigt forskningsarbete ägt rum för att skaffa trovärdighet och extra känsla, när alla medicinalväxter och ätliga växter beskrivs? Eller är allt bara påhittat med hjälp av god fantasi?
Skulle hemskt gärna vilja veta...! =)

Hälsningar
Sara

Tjaa, den står ju placerad bland andra sagor på Hce på biblioteket! För medicinalväxter är det bättre att låna tex Matts Bergmarks böcker (de står inte placerade på Hc/Hce!). Och vill man veta mera om evolutionär antropologi så är det ju bättre att läsa artiklar av Svante Pääbo. Låt sagorna vara sagor.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Fakta

Om man läser tidningar som Illustrerad vetenskap och National Geographic så ser man ganska snart att det som står i böckerna är inte långt från vad forskarnas resultat visar.
Sen för att få det till en roman så måste man ju hitta på människor och exakt vad och hur dom gjorde kan ju ingen veta.
Men många av de växter som används har det ju hittats spår efter av arkeologer på olika ställen.

Jag har för mig att i den inbunndna versionen står det lite om var hon hittat sina fakta och vilka hon fått hjälp av.
Jag såg en dokumentär om Auel när hennes böcker var "inne" och hon är ju mycket seriös i sitt arbete och forskar väldigt mycket efter de rön som finns över hela världen. För att få det så nära sanningen som möjligt.
Hon studerade sig till en doktorshatt i något ämne innan hon började skriva sina böcker, hon har fått läsa massor av forskningsresultat som endast är avsett för vissa forskare, hon har väl även fått träffa "ismannen".
Hennes sista bok tog väl ca:9 år att få fram.Bara det visar ju att hon tar den tid det behövs.
Men det finns säkert andra böcker som är bättre om man vill veta mer om vilka medicinväxter dom använde på den tiden. Tyvärr lär dom inte finnas på Svenska då Sverige inte har så många forskare på detta område.
Det är ju en roman (inte en saga) men med mycket forskning bakom, men inget man kan riskera sitt liv efter så skulle jag uttrycka det.
MVH
KIM

Rödluvan; sa:
Tjohej!

Har nyligen upptäckt Jean M Auel´s bokserie om Ayla och Gröttbjörnens Folk. Böckerna är superba, enligt mig (någon som tycker något annat?) men jag har en fråga: Kan man lita på vad som skrivs om alla växter i böckerna? Har ett riktigt forskningsarbete ägt rum för att skaffa trovärdighet och extra känsla, när alla medicinalväxter och ätliga växter beskrivs? Eller är allt bara påhittat med hjälp av god fantasi?

Hälsningar
Sara
[Ändrat av kim1 2003-06-27 kl 10:44]

Rödluvan; sa:
Tjohej!

Hälsningar
Sara

Nu ar ju inte Jean M Auels bocker ansedda som finlitteratur, men jag skall anda erkanna att slukade dem med hull och har (sarskilt med tanke pa vissa livfulla intima skildringar). Det ar allmant ansett att Auel har gjort ett stort jobb i att undersoka och lasa in sig i arkeologin for att kunna skriva boken. Men vi vet sa oerhort lite om den har tiden att mycket blir gissningar och det ar var boken ar: en stor gissning, men formodligen en av de basta gissningarna. Den har uppenbarligen vackt ditt intresse nar det galler medicinalvaxter, men ta den inte som nagot sanningsvittne utan lana nagra bocker som det har foreslagits ovan.

Angaende bockernas remarkabla huvudperson; Ayla, sa ar hon formodligen varldshistoriens viktigaste person, da hon pa egen hand var den forsta som:Gjorde eld med svavelkis och flinta, tamjde hasten, tamjde hunden, uppfann synalen och hur man syr ihop sar, forstod hur barn blir till, uppfann drögen(slap bakom hast), uppfann den forlangda armen till jaktspjutet och slutligen uppfann kalken. Dessutom sa var hon synsk, bedarande vacker, stark som en oxe, varldens basta mamma och alskarinna och bast i varlden pa att jaga.

Allt var inte bättre förr...

Freddan75; sa:
Det ar allmant ansett att Auel har gjort ett stort jobb i att undersoka och lasa in sig i arkeologin for att kunna skriva boken. ... Den har uppenbarligen vackt ditt intresse nar det galler medicinalvaxter, men ta den inte som nagot sanningsvittne utan lana nagra bocker som det har foreslagits ovan.
Jag har tyvärr inte läst böckerna men... Det ju inte säkert att allt man en gång i tiden åt var nyttigt! Kvicksilver var t ex universalmedlet mot allehanda åkommor under romartiden. Vissa svampar har också vid senare tids kemisk analys visa sig vara giftiga/cancerframkallande/olämpliga att äta (det kan därför vara läge att köpa en aktuell svampbok).
Nu är nog inte boken helt värdelös, det kan vara en ledtråd till vilka växter man ska slå upp i andra fackverk?

Freddan75; sa:
Angaende bockernas remarkabla huvudperson; Ayla, sa ar hon formodligen varldshistoriens viktigaste person, da hon pa egen hand var den forsta som:Gjorde eld med svavelkis och flinta, tamjde hasten, tamjde hunden, uppfann synalen och hur man syr ihop sar, forstod hur barn blir till, uppfann drögen(slap bakom hast), uppfann den forlangda armen till jaktspjutet och slutligen uppfann kalken. Dessutom sa var hon synsk, bedarande vacker, stark som en oxe, varldens basta mamma och alskarinna och bast i varlden pa att jaga.

Väl i klass med Guillous Arn, med andra ord...

(Ursäkta urspårningen)

Re: Fakta

kim1; sa:
Om man läser tidningar som Illustrerad vetenskap och National Geographic så ser man ganska snart att det som står i böckerna är inte långt från vad forskarnas resultat visar.
Sen för att få det till en roman så måste man ju hitta på människor och exakt vad och hur dom gjorde kan ju ingen veta.
Men många av de växter som används har det ju hittats spår efter av arkeologer på olika ställen.

Jag har för mig att i den inbunndna versionen står det lite om var hon hittat sina fakta och vilka hon fått hjälp av.
Jag såg en dokumentär om Auel när hennes böcker var "inne" och hon är ju mycket seriös i sitt arbete och forskar väldigt mycket efter de rön som finns över hela världen. För att få det så nära sanningen som möjligt.
Hon studerade sig till en doktorshatt i något ämne innan hon började skriva sina böcker, hon har fått läsa massor av forskningsresultat som endast är avsett för vissa forskare, hon har väl även fått träffa "ismannen".
Hennes sista bok tog väl ca:9 år att få fram.Bara det visar ju att hon tar den tid det behövs.
Men det finns säkert andra böcker som är bättre om man vill veta mer om vilka medicinväxter dom använde på den tiden. Tyvärr lär dom inte finnas på Svenska då Sverige inte har så många forskare på detta område.
Det är ju en roman (inte en saga) men med mycket forskning bakom, men inget man kan riskera sitt liv efter så skulle jag uttrycka det.
MVH
KIM

[Ändrat av kim1 2003-06-27 kl 10:44]

Hon har formellt en MBA examen http://www.jeanmauel.co.uk/jeanMAuel.htm

"hon har fått läsa massor av forskningsresultat som endast är avsett för vissa forskare" Hmmm, vad kan det vara för hemligheter tro? Kan det vara någon mystisk formel för livet? Meningen med all forskning är att den är öppen, de flesta forskare vill mer än gärna föra ut sina resultat. Ingen tjänar på att göra det mystiskt på något vis.

Re: Re: Fakta

KLAGER; sa:
"hon har fått läsa massor av forskningsresultat som endast är avsett för vissa forskare" Hmmm, vad kan det vara för hemligheter tro? Kan det vara någon mystisk formel för livet? Meningen med all forskning är att den är öppen, de flesta forskare vill mer än gärna föra ut sina resultat. Ingen tjänar på att göra det mystiskt på något vis.
Det skulle väl kunna vara forskning som görs för bl.a. (amerikanska) försvarets räkning. Ett typexempel på detta är ju all forskning som görs inom NSA även om just den forskningen kanske inte är så tillämpbar i det här fallet... ;)
Läkemedelsföretag m.fl. vill inte alltid publicera sina resultat heller, iallafall inte innan de fått ett gäng patent...
Det kan m.a.o. finnas intressen som är i konflikt med de vetenskapliga.

Skulle vara coolt att bara bo i grottor under en vandringstur, bli "folket" själv så att säga.. Undrar om man kan mixtra till en lämplig rutt någonstans i Sverige, helst i fjällmiljö.

Re: Re: Re: Fakta

Gå in på ett bibliotek och försök att få studera Linés anteckningar så får du se hur lätt det är.
Forskare som forskar i människans ursprung är nog ganska rädda om sina rön innan dom kan bevisa sina teorier.
Tror nog det skulle vara i stort sett omöjligt att komma in i den kretsen som får tillgång till dessa forskningsresultat utan vara ordentligt seriöst påläst.
MVH
KIM

haskell; sa:
KLAGER; sa:
Det skulle väl kunna vara forskning som görs för bl.a. (amerikanska) försvarets räkning. Ett typexempel på detta är ju all forskning som görs inom NSA även om just den forskningen kanske inte är så tillämpbar i det här fallet... ;)
Läkemedelsföretag m.fl. vill inte alltid publicera sina resultat heller, iallafall inte innan de fått ett gäng patent...
Det kan m.a.o. finnas intressen som är i konflikt med de vetenskapliga.

Svarta havet

Det skulle kanske vara lite svårt i Sverige tyvär.
Men runt Svarta havet där det en gång skulle kunna ha utspelat sig kanske.
Synd bara att det inte finns någon resebyrå som kan annordna sådana upplevelser, skulle vara en bra skillnad mot en vanlig charter resa.*ler*
MVH
KIM

jarlmoden; sa:
Skulle vara coolt att bara bo i grottor under en vandringstur, bli "folket" själv så att säga.. Undrar om man kan mixtra till en lämplig rutt någonstans i Sverige, helst i fjällmiljö.

Dagens moderna överlevnadsteknik har hämtat mycket från stenåldersbefolket. Jag har dock inte läst någon av böckerna (men sett filmen=). Men om du läser någon av Lars Fälts böcer så tar han upp en del hur man gjorde förr och än gör idag fast nu i friluftslivet och i överlevnad.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips