Grövelsjötips för dagsvandringar med bebis?

I sommar blir det lite annorlunda (mot senaste årens långa tältturer) då Frida, 8 månader, ska få uppleva fjällen första gången. En veckas vistelse med helpension på fjällhotell blir det, i Grövelsjön. Vi har inte varit där tidigare. Alla tips mottages tacksamt - både om tdagsurer att göra och annat bebisvänligt (saker att ta med, hur lägga upp dagarna etc osv). Tack på förhand!
 
Jag tycker personligen att långfjället är ganska tråkigt att gå över. Rekommenderar istället att ta båten över Grövelsjön och gå mot Hävlingen.
Har inte gått på norska sidan men skulle tro att den är trevligare än den svenska.

Annars är Rogen fint men det blir kanske lite långt om man bara skall gå dagsturer. Tror dock att man kan sova över vid Hävlingen. Storrödtjärnstugan finns ju också. Fast det är klart har man betalt för boendet på fjällstationen kanske man inte vill betala för ytterligare boende. Annars finns det bra med tips på turer vid fjällstationen.

Gå ej mot Spångstugan, bron är borta, vilket jag upptäckte för en vecka sedan vid 17 tiden efter 18 timmars i härdigt regnande. Märkligt hur enkelt man kan drabbas av missmod ute på fjället.
 
Ta bilen ca sju km in i Norge. Stanna vid P-platsen med en kåta och promenera i nordvästlig rikrtning mot Elgåhogna, Storslåga och Lilla Grövelsjön. Om fjällhotellet ni bor på är Storsätra är ni att gratulera. Vi har varit där senaste tre åren, förvisso på vintern men också stannat till på sommaren. Kalas-ställe!!
 
Jodå, det är Storsätra vi har bokat in oss på - härligt att höra att ni är så nöjda med det. Och tack för turtips!
 
Familjen har stuga i Sågbäcken så jag har tillbringat otaliga lov och semestrar i Grövelsjön, sommar som vinter. Nu är jag själv förälder och försöker hitta på saker med barnen.

Jag kan också rekommendera båtturen över Grövelsjön till Sylen. Därifrån kan ni gå tillbaka till Sjöstugan på den norska sidan. Fin utsikt över Gröveldalen när ni kommer en bit upp på kalfjället.

En kortare tur är från Sjöstugan till Silverfallet.

Vidare kan man besöka Valdalsbyggets fäbod som har djurhållning (kul när barnen blir större)och fikaservering på sommaren. Till Valdalsbygget kan man gå från Storsätra. Ganska brant stigning dock. Är man bekväm (som jag) så tar man bilen mot Norge och parkerar på parkeringen på väster sida innan man passerar gränsen. Därifrån är det bara drygt 2 km.

En tuffare tur upp på Långfjället, med barn bör det nog vara fint väder, är att gå upp på Storvätteshogna, 18km t o r från fjällstationen.

Vill man inte gå så långt kan man gå upp till Fosksjöarna. Därifrån kan ni antingen gå tillbaka samma väg eller följa en stig söderut runt Fosksjökläpparna innan ni kommer upp på Hävlingleden igen.

Om man kan tänka sig att åka en bit så är Sveriges högsta vattenfall, Njupeskär, faktiskt inte så långt bort. Åk söderut mot Särna och tag av mot Mörkret. Från parkeringen är det bara någon kilometer till fallet.

Om ni inte har helpension på Storsätra och befinner i närheten av Idre så kan jag tipsa om restaurang Lodjuret. Restaurangen finns i anslutning till turistbyrån och serverar mycket god husmanskost. Grövelsjöns fjällstation har också en prisvärd lunch.

En vecka i Grövelsjön är inte komplett utan kaffe och våffla med hjortronsylt på Sjöstugan!

God tur!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.