Grövelsjön turskidor påsk

Åker

upp dit imorgon och kanske kan ge bättre besked imorgon kväll eller så här i tråden.

Genomslagssnö är förstås jobbigt men uppe på kalfjället i gamla spår torde det vara rätt så åkbart. Kommer minusgrader någon morgon i veckan enligt SMHIs prognoser.

Thure

Var uppe i Funäsområdet förra veckan. Uppe vid Kariknallen var det i princip oåkbart, men det är en utsatt punkt. ovanför Tänndalen var det bättre, snön fanns kvar men på många platser ett tunnt täcke. En del stora jokkar började gå upp.

Christian

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Jag avstod i år, mest för att det varit lite för varmt på nätterna den sista tiden. Snö på kalfjället finns det säkert, men den börjar nog bli lite rutten...och att bara vara hänvisad till gamla spår kändes inte aktuellt för mig, jag brukar gå på tur med pulka och vill i alla fall kunna komma ner i Femundsmarka, om jag ska vara i Grövelsjöområdet.

...och med de temperaturer som har varit så är snön garanterat genomrutten i låglänt terräng, om den finns kvar.

Tror att kirunafjällen hade varit perfekt i år :), men tyvärr räckte inte tiden till för mig...

//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips