Grövelsjön- Femundsmarka - Rogen

Jag tänkte göra en ensamvandring i sluten av augusti/början av september och skulle gärna få lite tipps om fina tältplatser/ fiske/ vilka vandringsleder, etc.

Min plan är att ta båten från Grövelsjön till Sylen i Norge, vandra till Svukuriset, sen till Haugen, Røvollen, Skedbro, Rogen, Storrødtjärn, Hävlinge och sen tillbaks till Grövelsjön. Totalt 8 vandringsdagar och run 11 mil.
Ritade även på kartan hur jag tänker gå: www.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=10426665

Det är min första ensamvandring där jag ska tälta. Annars har jag bara vandrat själv på Jakobsleden i Spanien och Portugal. Därför skulle jag gärna vilja sova nära stugor; mest för sällskap, bastu och för att inte skrämma mig så mycket under nätterna.

Annars så vill jag ta det lungt, fiska så mycket som möjligt (spinnfiske) och njuta av naturen.
 
Informationer som jag har är:

Grövelsjön är öppet året runt.
Svukuriset: 19. jun 2015 till 6. sep 2015 (efter med DNT nyckel, som jag har)
Haugen: Hela året obetjent (bara uthyrning av stugor, så egentligen ingen vanlig stuga och jag ska bara tälta där omkring för att vara nära Femunden)
Røvollen: Selvbetjent. DNT-nøkkel
Skedbro stuga STF: 18/6-15 - 27/9-15
Rogen stuga STF: 18/6-15 - 27/9-15
Storrödtjärn stuga STF: 18/6-15 - 27/9-15
Hävlingestugorna Länsstyrelsen Dalarna: stugvärd till 31. augusti.
 
Kring fosksjöarna finns både fisk och tältplatser. Som vanligt, fisken nappar bara när den vill, och tältplatser är ju alltid är väderkänsliga.
-- Pontus
 
Kanske inte har så mycket att bidraga med,men jag kom nyss kom hem från min första fjälltur. Jag gick solo, Grövelsjön-Sylen-Rönsjön-Svukuriset och samma led tillbaka dagen efter. Fast tog båten från Sylen på vägen tillbaka. Jag hade undermåliga kängor, visste inte hur stenig terrängen var (för mjuk sula). Så jag hoppas du rejälare sula på dina kängor än jag hade.
 
Jag gick i princip samma tur i Augusti 1991 fast omvänd riktning. Grövesjön-Storrödtjärn-Rogen-Skedbro-Rövollen-Svukuriset-Grövelsjön, dvs på 6 dagar. Vi bodde i stugorna på den turen och vandrade Linnévägen mellan Svukuriset och Grövelsjön, dvs vi tog inte båten. Fiskade en hel del utmed vandringen. Bästa fiskemöjligheterna har du kring Skedbrostugan med fina småsjöar och vattendrag intill leden.
 
Gick åt andra hållet för några år sedan, tältade men då oftast så långt från stugor och civilisation som möjligt. Du kommer få en fin tur och troligen är det ganska folktomt, kanske en och annan tysk på lederna och i stugorna. Bastun i Hävlingen är mycket fin, är dock troligen stängd efter 31/8. Runt Hävlingen råder tältförbud förutom på markerad plats. Stränderna runt Rogen är blockrika så det kan vara svårt att hitta en bra tältplats men inte omöjligt, ta med ett bra liggunderlag. Passa på och ta en avstickare i Töfsingedalen med fin gammelskog.
På norra stranden på Rogen finns en hel del privata stugor så det kan vara svårt att hitta en vettig tältplats.Fantastisk utsikt från Tandsjövålen och Bustvålen, den förra går leden över, den andra värd en liten topptur, nedstigning kan enkelt ske på västra eller östra sidan.
I Femundsmarka är det mycket blockrikt, det blir halt och svårgånget om det regnar. Kan tipsa om en öppen stuga på norska sidan en 2-3 kilometer söder om Reva längs leden.
 
Tack för alla svar!

Har sett att det är väldigt stenigt på nästan hela vandringen. Ska gå med tunga kängor (haglöfs grym hi) och tjock liggunderlag (exped synmat).
 
Som du kanske sett finns en trevlig artikel i Turists senaste nummer. Nära Grövelsjön är det mkt lättgånget och generellt är kalfjället mkt vandrngsvänligt medan det är storblockigt i Storåns dalgång och i Töfsingdalen.

Kan vara bra att känna till att mobiltäckningen är dålig i varje fall söder om Rogen.

Thure
 
Ja, det har jag sett i turist magasinet.

Jag har comviq, så mobiltäckning är dålig/ inexistent för mig i hela Norrland.

Någon som vet hur det är under jaktperioden nu? Skulle man ta på kläder i ljusa färgar?
 
Nödsamtal kopplas även om comviq inte har täckning men i området är det dålig täckning även med Telia.

Hur mycket jakt som förekommer inom naturreservaten har jag dålig koll på. I svenska nationalparker förekommer normalt inte jakt. Men reglerna är annorlunda i Norge och i Femundsmarka gäller:
"3.2. Jakt er tillatt etter viltlovens bestemmelser og etter reindriftsrettens regler. Bruk av fangstredskaper er ikke tillatt. Nye dyrearter må ikke innføres."

Ljusa kläder är ju trevliga på bild hur som helst.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonw Grövelsjön/Femundsmarka i början av oktober? Fjällvandring 10
Pwe Grövelsjön - Femundsmarka Fjällvandring 8
jacco Turförslag i grövelsjön/femundsmarka Fjällvandring 14
Swift Höstvandring Sälen - Grövelsjön Fjällvandring 5
mThureson Oledat runt Rogen & Grövelsjön Fjällvandring 13
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Grissly Grövelsjön med hund Fjällvandring 4
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
anders84 Grövelsjön Alternativ väg till Storrödtjärnsstugan från Töfsingsdalen Fjällvandring 6
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
Vattenvargen Båt på Grövelsjön? Fjällvandring 4
Roper72 Transport Tänndalen-Grövelsjön Fjällvandring 4
alindahl Grövelsjön: Åsikter om rutt? Fjällvandring 6
omaisgrande Grövelsjön 3 nätter Fjällvandring 6
peterfuchs Avstickare Norge från Grövelsjön Fjällvandring 6
peter.carlberg Storulvån-Grövelsjön Fjällvandring 2
Putte80 Hammock i Grövelsjön Fjällvandring 3
gurney Grövelsjön i pingst Fjällvandring 5
StenenT Storlien till Grövelsjön Fjällvandring 4
Walters Grövelsjön - vandring Fjällvandring 10
tomhylsan Rundvandring Grövelsjön? Fjällvandring 0
freddoc Grövelsjön Fjällvandring 6
jffoto Tälta i Grövelsjön Fjällvandring 17
Vattenvargen Grövelsjön kontra JÄmtlandstriangeln Fjällvandring 13
ViktoriaR Grövelsjön- tips på kort tälttur Fjällvandring 3
pajaflow Grövelsjön med barn Fjällvandring 11
WiseDuck Snöläget, Grövelsjön? Fjällvandring 4
Trötter Grövelsjön vs Åre vs ?? Fjällvandring 4
Annette A På väg mot Grövelsjön? Fjällvandring 0
kod Grövelsjön-Svukuriset Fjällvandring 2
greenfish Vandring Grövelsjön, mitten av aug, tips Fjällvandring 0
elins_trädgård Dagsturer runt Grövelsjön? Fjällvandring 25
Kogoyo grövelsjön-storlien Fjällvandring 3
Joac "Oasen" vid Stor Svuku, Grövelsjön Fjällvandring 14
Caminista Vandrat Grövelsjön till Sälen? Fjällvandring 17
saraabeiramar Planering av långvandring Nordkapp-Grövelsjön Fjällvandring 15
Vimmelklantig Grövelsjön augusti, nybörjarfrågor. Fjällvandring 6
saraabeiramar Så här ser det ut runt Grövelsjön nu. Fjällvandring 4
vandrafjäll Myggläget i Grövelsjön Fjällvandring 3
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
michaelahogberg Grövelsjön Fjällvandring 1
souciance Att göra runt grövelsjön Fjällvandring 1
joakim.kallstrom En liten sammanfattning - Grövelsjön 2015 Fjällvandring 0
Johan.H Grövelsjön v26, dricksvatten och rutt? Fjällvandring 2
vandringssägen Grövelsjön-Tänndalen Fjällvandring 2
joakim.kallstrom Grövelsjön v27 Fjällvandring 19
Patrik Lander Grövelsjön-Långfjället för barn Fjällvandring 2
thomas.vastervik Trevligt klipp Grövelsjön Fjällvandring 2
peterfuchs Vandringsberättelse Grövelsjön Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.