Rätt rutt i Rogen

Om man ska vandra genom Rogenområdet så finns det två leder mellan Rogenstugan och Skedbrostugan, en sydlig längs med sjön Rogen och en som går norr om småsjöarna. Vilken är att föredra, om man räknar in både framkomlighet och naturupplevelser?
 
Mitt förslag är att du hyr en kanot och paddlar men om du prompt ska vandra:

Utgår du från Käringsjön eller kommer du söderifrån via Tandsjövålen?

Leden utmed Rogen är något mer lättvandrad (mindre sten) till en början och du stöter på några stugor samt kanske en del paddlare vid stranden. Du får även chansen att bestiga Bustvålen som ligger runt 1000 m höjd (Rogen ligger på ca 750 m) vilket kräver sin man men ger belöning i form av svårslagen utsikt. Om jag minns rätt följer leden sedan en skoterled norrut till Skedbrostugan strax innan Norgegränsen.

(Du kan även starta på leden utmed Rogen och sedan "gena" öster om Rödsjöarna norrut till den norra leden).

Den norra leden löper längs med en fjällsida (Handskinnvålen) och är mindre trafikerad. Tidvis ganska besvärlig stenterräng fr.a. efter fjället, vilket gäller hela Rogenområdet.

Båda lederna ger mycket vackra naturupplevelser.

Go Tur!
 
Tack för uttömmande svar! Hade tänkt att vandra söderifrån, från Grövelsjön, och sedan via Svukuriset tillbaka dit. Den södra vägen blir då kortare och det är förstås ett argument bara det.

Jag hade tänkt att tälta och då tillkommer också tillgången på bra och inte alltför stenbemängda tältplatser.

Var kan man hyra kanot?
 
Tack för uttömmande svar! Hade tänkt att vandra söderifrån, från Grövelsjön, och sedan via Svukuriset tillbaka dit. Den södra vägen blir då kortare och det är förstås ett argument bara det.

Jag hade tänkt att tälta och då tillkommer också tillgången på bra och inte alltför stenbemängda tältplatser.

Var kan man hyra kanot?

http://www.svenskaturistforeningen....ekaisefjallen1/Turforslag1/Etappbeskrivning2/

Menar du att du tänkt vandra Grövelsjön-Långfjället-Hävlingen- Slagufjället/Sjön-Tansjövålen-Rogenstugan- Skedbrostugan-och sedan söderut tillbaka till Grövelsjön?
 
Jag vandrade turen Grövelsjön STF-Storrödtjärn (via Hävlingen)-Rogen-Skedbro-Rövollen(NO)-Svukuriset(NO)-Grövesjön STF för ca 20 år sedan. Gick på 5 dagar och bodde i stugor på den vandringen då etapperna blir ganska långa (längst är Svukuriset-Grövelsjön med 27km). Trevlig och omväxlande vandring:)
Jag tänkte inte på om det fanns två alternativa vägar mellan Rogen och Skedbro, men kommer ihåg att vi hade vacker utsikt över Rogen på vänster sida under första delen av den etappen, för att sedan vika av mer mot norr och vandra genom ett småkuperat landskap med små sjöar. Vi kom fram söderifrån mitt för östra änden av sjön invid Skedbrostugan..vet inte om det hjälper dig? Svårt att beskriva så här utan tillgång till karta, men om du kan lägga upp en bild kan jag säkert hjälpa till bättre.
På fjället och höjderna är det gott om möjligheter att tälta, i dalgångarna råder stundtals den för trakten så berömda "Rogenmoränen", dvs rejält storblockig terräng med knotiga gamla furor:)
Vackraste sträckorna som jag upplevde det var över Långfjället (första etappen), Rövollen-Svukuriset som till stora delar följer höjden öster om Femunden med vacker utsikt över Femunden samt Svukuriset-Grövelsjön som passerar över två utsiktspunkter bl a Salsfjället. Svåraste partiet är från norska gränsen-Rövollen (på etappen Skedbro-Rövollen) som under långa sträckor går över rejält storblockig morän, där du oftare tvingas hoppa mellan block stora som personbilar än vandra (ingen bra sträcka att leta efter tältplatser mao;))
 
Gick Rogen runt i somras, utgick från Grövelsjön och korsade Töfsingedalen upp mot Storrödtjärnstugan, fortsatte förbi Rogenstugan och gick leden närmast Rogen längs norra kusten. Sträckan längs med Rogens norra strand är lättgången och går till större delen över myr. Man ser dock inte mycket av Rogen och den är ganska enformig. Bestigning av Bustvålen kan rekommenderas, storslagen utsikt, nedstigning på västra sidan går bra. Efter Reva på norska sidan blir det kärv blockterräng, räkna med ganska låg hastighet och svårt att hitta plana tältplatser. Regnar det blir det rejält halt på blocken. Det finns en öppen övernattningstuga några kilometer söder om Reva. I mitt fall genade jag mot Lilla Våndsjön över till Grötdalen. Enormt blockrik terräng, regnar det är det en rent av farlig sträckning på grund av halkan, samma sak gäller i Töfsingedalen. Leden i Grötdalen mot Grövelsjön är å andra sidan otroligt lättgången, plan stig på sandig mark.
 
Har inte alls med din fråga att göra MEN skriv upp detta namn och nummer om ni skulle behöva helikopter. ca 1000 spänn/skalle från Rogen till Grövelsjön, oslagbart!

P-G
0738-004525

Vandringen Juli/Augusti 2013 gick till Rogen med omnejd enligt denna mastodontfilm på 20min med alldeles för många interna fraser: http://youtu.be/YR_y3TFXMkA men för att få en uppfattning av terräng mm. Området efter Slagusjön är inte roligt att resa tält i pga all sten. Sten som blir hal när det regnar. Det var mycket sten helt enkelt. :)
 
Man behöver inte utgå från Grövelsjön, man kan ju också utgå från den Norska sidan och t ex börja med turbåten på Femunden för att komma närmare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonahf Rätt Rutt? Kvickjokk-Ritsem Fjällvandring 2
sofie.granholm Rätt kängor? Fjällvandring 4
nonsense Var hittar man rätt fjällkartor Fjällvandring 6
seobserver Miljötänk och att bo i rätt ände... Fjällvandring 0
JohnnyL "Så bär du packningen rätt" Fjällvandring 4
thomast2 Har vi köpt rätt vandringskängor? Fjällvandring 10
Jörgen Fjaderlatt.se Rätt och fel om skor? Fjällvandring 60
avslut1008 Rätt skor......... Fjällvandring 15
Rodluvan Bära/packa rätt...men hur? Fjällvandring 11
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Pohman Njåtjosvagge rutt Fjällvandring 4
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
Kringl_n Feedback på rutt i jämtlandsfjällen Fjällvandring 6
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Anders.Appelqvist Njoatsosvagge, Luottholahko, Bårdetjåhkkå. Synpunkter på rutt. Fjällvandring 15
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
alindahl Grövelsjön: Åsikter om rutt? Fjällvandring 6
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
marusken Bra rutt för lång vandring i Kungsleden? Fjällvandring 5
azog Önskar kritik på ännu en rutt i Sarek Fjällvandring 20
DanielK Synpunkter på rutt för premiärsolotur i Sarek? Fjällvandring 22
Kajsamy Rutt som slutar där den börjar Fjällvandring 12
PetterT Feedback på rutt i Sarek Fjällvandring 2
fannsan Ensam i Sarek - vilken rutt? Fjällvandring 32
-Ruff- Önskar kommentarer om vår planerade rutt Fjällvandring 10
mkruse Padjelanta - förslag på rutt önskas! Fjällvandring 4
gjnn Nikkaloukta och Kebnekaise rutt, samt tältfrågor Fjällvandring 12
Johan.H Grövelsjön v26, dricksvatten och rutt? Fjällvandring 2
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Micro553 Rutt Keb - låter det rimligt? Fjällvandring 28
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
EmilieM Förslag på rutt i Abisko- Kebnekaisefjällen Fjällvandring 2
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
jendin Synpunkter om rutt runt Kebne Fjällvandring 15
skallagrimson Hjälp med rutt och distans... Fjällvandring 7
dimmspiken Genomförbart rutt? Vad tror ni? Fjällvandring 7
bahlgren8 Med start från Grövelsjön, funkar denna rutt? Fjällvandring 5
Daana Sevärdheter, rutt genom Abisko i Juli Fjällvandring 4
robinlu Tips på rutt, Padjelanta! Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.