Grönlandsvandring - bästa område?

Hej!
Har läst lite olika inlägg om Grönland men skulle gärna vilja ha lite ytterligare input. Jag undrar över vilka områden som är bäst för vandring och hur de skiljer sig åt i karaktär och natur, tillgänglighet, klimat och flora och fauna. Har hört att det är mest lågfjäll och mossa men finns det något mer alpint område också? Närhet till flygplatser alternativt transporter från flygplatser till bra vandringsområden? Många tack på förhand!
MVH
Peter
 
Ilulisat vid Discobukten

Har bara testat att vandra vid Ilulisat vid Discobukten en bit upp längs västkusten. Inrikesflyg från Kangerlussuaq (dyrt). Glaciären längst in i fjorden vid Ilulisat lär vara den mest produktiva på norra halvklotet i termer av kalvade isberg. Fjorden är proppfull med National Geographic-berg, en fantastisk syn. Jag gick i månadsskiftet aug-sep, hela landskapet var målat i otroliga höstfärger, klarare än vad jag någonsin upplevt i svenska fjällen. Dessutom ligger mängder med turkosgröna sjöar insprängda bland bergen. Och som pricken över i:et isbergen och havet. Fantastisk tur.

Odd
 
Jag har ingenting att jämföra med. Jag har bara varit i Ammassalik som ligger på östkusten vid polcirkeln ungefär. Det var i alla fall riktigt imponerande natur med rejäla berg och mycket is i fjordarna. Området är lättvandrat, det finns många bra leder. Mer info hittar du på samma länk som infon om Ilulisat ovan. Dit reser du med islands inrikesflyg, Air Iceland,från Reykjavik. Man måste sedan ta sig till Ammassalik med helikopter (500kr) från flygplatsen om man inte vill åka båt (jag paddlade).
 
Tasiilaq

Hej!

vandring på Grönland då måste jag rekomendera Tasiilaq
på östkusten. Här kan du hitta allt från dags vandringar till 2-veckor turer.

ta kontakt med Robert Peroni (the red house) han kan svara på alla frågor han. Av han kan du köpa bränsle till köket, och han hyr ut annan utrustning också som kan vara bra att ha ex. tält,sattelit telefoner, stegjärn,rep, mm.

http://www.east-greenland.com
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.