Gröna kartan till GPS?

Re: Extern antenn

jasy; sa:
Man behöver inte ha ett uttag för extra antenn. Själv har jag en "återutsändande" till min Garmin Etrex Legend. Då har jag antennen ovanpå ryggsäcken och är oberoende av GPSens läge.

Det där lät intressant med "återutsändadnde" antenn. Hur funkar det egentligen? För det låter ju som en toppengrej nrä man är på platser med sämre mottagning...

Någon som kan förklara lite mer i detalj?

gpsval

Med en bra och känslig gps som Garmin 76 eller Sportrak alt meridian bör du inte behöva bry dig om en extern antenn. GPsen bör hålla fixen ändå när du går, även om du har den i en ficka (vertikalt helst).

När du ska ha din ref punkt stannar du ändå upp, håller gpsen uppe och stilla 10-20 sekunder för att positionsbestämningen ska bli noggrannare. Med ändring vad jag påstått tidigare går det hyggligt att få waas/egnosfix även i skog, kollade sskt i går. Alla kantarellställen (7 stycken) jag ville notera kunde bestämmas med waaskorrigering. Jag gick längs en skogsväg också med skog både i söder och norr och kollade vilka satelliter som mottogs. En eller två waas/egnossatelliter syntes 95 procent av tiden - även under gång.

Det finns proffsmottagare och proffsantenner som ger mycket noggrnnare positionsbestämning än de konsumentgpser vi talat om här, men de är avsevärt mycket dyrare. Vanliga återsändande patchantenner som de som nämnts i tråden tidigare tror jag inte ger bättre signal än de inbyggda quadrifilarantennerna i de mottagare jag nämnt ovan. De kan dock vara bra i applikationer där man inte får fram en bra signal till gpsen-och denna inte har uttag för extern antenn (den ena modellen behövde ju sladd som hölls mot gpsantennen så det är ju samma sak som att koppla in en extern antenn.

Keep it simple - and working.

JOnas

[Ändrat av jonasolof 2003-08-23 kl 23:44]

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
extra antenn

Jag köpte en återutsändande antenn i våras. Via nätet naturligtvis(ca 450sek). Laddas med AA-batterier, laddningsbara eller alkaline efter behag. Jag är mycket nöjd med resultatet. Jag har den kopplad till en EtrexVenture. När jag testade den så gick jag en skogsstig och registrerade spår varje gång som jag sedan tömde till Fugawi för att se på kartan hur jag hamnade. Utan extra antenn hade jag 2-5 satelliter och max 1/2 signalstapel. Onoggrannhet 12-25m.
Med extra antenn fick jag dubbelt så många satelliter och signalen ökade med 50%. Onoggrannheten blev 5-9m. Det som är bra är ju att man får fler satelliter och därmed bättre position. Jag gick 2 ggr i varje riktning och sedan lade jag in spåren på kartan. Jag fick en "korridorbredd" på ca 25 m utan antenn och 10 m med antenn.
Jag har också använt antennen i jobbet vid grovutsättning av en väglinje i fjällskog. Vid finutsättning med teodolit kunde jag konstatera att ingen punkt var mer än 4 m fel. Alla punkter låg "åt samma håll" så inbördes låg punkterna bättre än 4 m.
Nog kan jag rekomendera återutsändande antenn även om det innebär en sladd som man får hålla reda på.
Bertil Hö

Re: extra antenn

Vilken antenn har du Bertil? Jag har lite märkliga erfarenheter med min GARATX på sista tiden... http://pc-mobile.net/gpsant.htm

/Janne

bwho; sa:
Jag köpte en återutsändande antenn i våras. Via nätet naturligtvis(ca 450sek). Laddas med AA-batterier, laddningsbara eller alkaline efter behag. Jag är mycket nöjd med resultatet. Jag har den kopplad till en EtrexVenture. När jag testade den så gick jag en skogsstig och registrerade spår varje gång som jag sedan tömde till Fugawi för att se på kartan hur jag hamnade. Utan extra antenn hade jag 2-5 satelliter och max 1/2 signalstapel. Onoggrannhet 12-25m.
Med extra antenn fick jag dubbelt så många satelliter och signalen ökade med 50%. Onoggrannheten blev 5-9m. Det som är bra är ju att man får fler satelliter och därmed bättre position. Jag gick 2 ggr i varje riktning och sedan lade jag in spåren på kartan. Jag fick en "korridorbredd" på ca 25 m utan antenn och 10 m med antenn.
Jag har också använt antennen i jobbet vid grovutsättning av en väglinje i fjällskog. Vid finutsättning med teodolit kunde jag konstatera att ingen punkt var mer än 4 m fel. Alla punkter låg "åt samma håll" så inbördes låg punkterna bättre än 4 m.
Nog kan jag rekomendera återutsändande antenn även om det innebär en sladd som man får hålla reda på.
Bertil Hö

extra antenn

Jag har samma. En GARATX från PC-mobile.
Jag kör laddningsbara batterier och har använt antennen så pass attv jag behövt ladda 2 gånger.
Jag har inte haft något strul.
BHö

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips