grön ring i displayen

Jag har nu kört med min quest2 ett tag. Vid en resa från Skövde till Örebro,så upplevde jag gps:n som heltokig!! Man körde bil i Vättern, och en sak till jag undrar över, var att hela tiden följde en grön cirkel med i displayen. Vad har den för innebörd?? Felet med navigationen tror jag var att jag hade avaktiverat alla kartor utom fritidskartan pro över Norrland. Kan det vara det att ringen visar att den inte navigerar rätt eller nåt liknande?? Fortfarande vetgirig nybörjare.

graylingfisher

Ringen är noggrannhetscirkeln. Den visar var du befinner dig, relativt den karta du tittar på. Det är alltså en kombination av onoggrannheten i position och hur noggrann kartan är, som ringen representerar. Därför blir den alltid större om du visar baskartan än om du tittar på en detaljerade karta, eftersom baskartan är mer grovhuggen.

Om enheten har låst visningen på närmsta väg försvinner ringen.

I ditt speciella fall hade nog något annat blivit tokigt också.

Anders

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
apersson850; sa:
Ringen är noggrannhetscirkeln. Den visar var du befinner dig, relativt den karta du tittar på. Det är alltså en kombination av onoggrannheten i position och hur noggrann kartan är, som ringen representerar. Därför blir den alltid större om du visar baskartan än om du tittar på en detaljerade karta, eftersom baskartan är mer grovhuggen.

Om enheten har låst visningen på närmsta väg försvinner ringen.

I ditt speciella fall hade nog något annat blivit tokigt också.

Anders

Ja, jag förmodar att den försökte orientera sig efter fritidskartan, men den räcker ju bara ner till västerbotten. Eller??

Då blev det nog baskartan som gällde, och den ger en ganska stor ring. Lås på väg fungerar inte med baskartan.

Anders

apersson850; sa:
Ringen är noggrannhetscirkeln. Den visar var du befinner dig, relativt den karta du tittar på. Det är alltså en kombination av onoggrannheten i position och hur noggrann kartan är, som ringen representerar.

Anders

Det förklarar varför noggrannhetscirkeln är mkt större är "GPS Accuracy"-talet. Jag trodde att det var en bugg i användargränssnittet.

--David

Lås på väg

Lås på väg funkar även då man flyger. Det ger en del ”lustiga” effekter. Men man ser hur bra ”lås på väg algoritmen” är.

Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips