grön ring i displayen

Jag har nu kört med min quest2 ett tag. Vid en resa från Skövde till Örebro,så upplevde jag gps:n som heltokig!! Man körde bil i Vättern, och en sak till jag undrar över, var att hela tiden följde en grön cirkel med i displayen. Vad har den för innebörd?? Felet med navigationen tror jag var att jag hade avaktiverat alla kartor utom fritidskartan pro över Norrland. Kan det vara det att ringen visar att den inte navigerar rätt eller nåt liknande?? Fortfarande vetgirig nybörjare.

graylingfisher
 
Ringen är noggrannhetscirkeln. Den visar var du befinner dig, relativt den karta du tittar på. Det är alltså en kombination av onoggrannheten i position och hur noggrann kartan är, som ringen representerar. Därför blir den alltid större om du visar baskartan än om du tittar på en detaljerade karta, eftersom baskartan är mer grovhuggen.

Om enheten har låst visningen på närmsta väg försvinner ringen.

I ditt speciella fall hade nog något annat blivit tokigt också.

Anders
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
apersson850; sa:
Ringen är noggrannhetscirkeln. Den visar var du befinner dig, relativt den karta du tittar på. Det är alltså en kombination av onoggrannheten i position och hur noggrann kartan är, som ringen representerar. Därför blir den alltid större om du visar baskartan än om du tittar på en detaljerade karta, eftersom baskartan är mer grovhuggen.

Om enheten har låst visningen på närmsta väg försvinner ringen.

I ditt speciella fall hade nog något annat blivit tokigt också.

Anders

Ja, jag förmodar att den försökte orientera sig efter fritidskartan, men den räcker ju bara ner till västerbotten. Eller??
 
Då blev det nog baskartan som gällde, och den ger en ganska stor ring. Lås på väg fungerar inte med baskartan.

Anders
 
apersson850; sa:
Ringen är noggrannhetscirkeln. Den visar var du befinner dig, relativt den karta du tittar på. Det är alltså en kombination av onoggrannheten i position och hur noggrann kartan är, som ringen representerar.

Anders

Det förklarar varför noggrannhetscirkeln är mkt större är "GPS Accuracy"-talet. Jag trodde att det var en bugg i användargränssnittet.

--David
 
Lås på väg

Lås på väg funkar även då man flyger. Det ger en del ”lustiga” effekter. Men man ser hur bra ”lås på väg algoritmen” är.


Per
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.