Grön karta i PocketPc

Djuvefelt kontra LM

jonasolof; sa:
Hatobjekt? Om du visste hur mycket vi gillar dig skulle du rodna:)

Instämmer med Jonas till fullo! Det är alltså inte dig, Torbjörn, som vi hatar utan snarare din arbetsgivare (Lantmäteriet) i allmänhet och dess prissättning i synnerhet! :)

Ps, har LM gjort smaskiga prissänkningar för privtbruk sen senast? :)

/Niklas

Inget personligt

Min rubrik var på inget sätt riktad mot Torbjörn personligen. Att Lantmäteriverket inte har kundvänliga priser på de flesta av sina digitala produkter, kan nog dom flesta hålla med om som köpt åtminstone en CD med terrängkartan, gröna kartan, blå kartan eller vägkartan.

Och det är nog fler än jag som blev förvånad/ förb.. när vi skaffade ”nya förbättrade Kartex 4” och upptäckte att den näst bästa funktionen i Kartex var borttagen ur programmet. Om detta har vi skrivit väldigt många gånger om på detta forum, så det var därför min rubrik tillkom.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Re: Djuvefelt kontra LM

niking; sa:
Ps, har LM gjort smaskiga prissänkningar för privtbruk sen senast? :)
/Niklas
Det är dessvärre dåligt på den fronten. De prissänkningar som gjorts har i första hand skett gentemot Lantmäteriets återförsäljare, med förhoppningen att priset till slutkund inte ska bli högre än tidigare.

Jag tror dock att det är på gång en CD-produkt som innehåller vägkartan, stadskartor plus litet annat smått och gott som kommer att få ett betydligt lägre pris jämfört med tidigare produkter.

Om produkten kommer att uppfattas som prisvärd vet jag dock inte, det beror ju mycket på den egna plånbokens storlek.

/torbjörn

Re: Inget tillägg för rik filer i Fugawi

soltek; sa:
Jag kan också informera att Solteknik HB numera är licensierad pertner med lantmäteriverket och tillhandahåller terrängkartan i BSB format. Det är ännu så länge bara delar av Sverige som finns färdiga men flera områden är på gång.

Intressant. Är det samma pris som terrängkartan i rik-format?

Gröna kartan i BSB

Hej Ulf

Vi har valt att göra mindre områden och priset på ett sådant område är 595:- inkl moms.
Storleken på ett område är ca halva Skåne. Storleken kan variera något beroende på hur det passar in. t.ex. är Öland ett eget område liksom Gotland.
Vi har testat kartorna i Fugawi Global Navigator och Fugawi Marine ENC liksom i gratisprogrammet SeaClear och dom fungerar utmärkt.

Mvh
Göran

Bra att andra aktörer visar att data går att sälja billigare än Lantmäteriet. Det ställer ännu större press på att prissänkningar behöver göras. Att behålla nuvarande prisnivå blir alltmer parodiskt.

/torbjörn (privatpersonen)

BSB kartor

Göran, även om ämnet gränsar till kommersiellt. Funkar Soltekniks BSB kartor i OziExplorer?
Under File – Import Map finns det "Import BSB or NOS/GEO chart"

Per

Hej Per

Ja kartorna fungerar även på Oziexplorer och Maptech Pocket Navigator. Jag har där inte gjort några större tester med vad jag kan se så fungerar dom helt OK.
Därimot skall man inte försöka att använda dom i programvaror som inte använder sig av kartans projektion. Dessa program kan ofta inte läsa kartor med relativt litet antal kalibreringspunkter och resulterar blir ofta att man får felvisning av position.

/Göran

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips