Grivel Slider

Någon vänlig själ som vet vilka yxor detta redskap passar till? Har bara sett bilder där slidern sitter på air tech evolution. Finns det nån teknisk yxa den passar till, är det bara Grivel yxor eller funkar det på t ex Petzl Aztarex?

Har mejlat diverse återförsäljare utan att kunna få ett 100 %-igt svar.

Mvh Micke
 
Jodå

Har inte prövat tingesten själv men ska köpa hem den till mina Grivel Light Wing. Jag tror den funkar på dom, om jag inte missminner mig så hade Steve House en på sin Lightwing på Nanga Parbat. googla efter Steve House utrustningsvideo på youtube eller via patagonias hemsida kanske det var?

Nu har jag aldrig prövat Aztarex men är inte de hyggligt lika Lightwing? Viss reservation för Lightwing har smala skaft.

.d
 
keffmonst; sa:
Tror nog det är svårt att få den att passa på petzl-yxor eftersom det behöver vara en "bult" som går igenom yxan i botten där slidern vilar.

Det borde gå att lösa med att borra ett hål i yxan. Nån som känner till nån eventuell skillnad i diameter på skaftet mellan light/alp wing och aztarexen?
 
Xander; sa:
Annars så har ju Aztarexen redan ett stödd nertill... men du kanske tycker att den är för klen.

Ja, jag har sett det, framförallt tycker jag det verkar vara en fördel med slidern då man kan föra upp den till bladet utan att behöva fippla med skruvar om man vill använda den som "alpinyxa".
 
Xander; sa:
Om jag minns rätt så trycker man bara in den på Aztarexen lika enkel som att skjuta upp, eller?

På Petzls hemsida står det att man måste skruva bort den med skruvmejsel eller ett mynt för att sedan skruva fast den igen när man fällt in den i skaftet. Känns lite bökigt.
 
Ja det stämmer nog. Jag har bara sätt en kille demonstrerar i butik och då fick jag intrycket att den gick att fälla in. Men i så fall är slidern smidigare.

Själv använder jag mina Viper alpint och har aldring haft problem med att skafftet inte gick att trycka ner p.g.a "falangen", men slidern verkar vara en bra lösning.
 
Funkar med charlet

hej hej

Jag har själv ett par aztartech tror jag dom heter. Alltså de redan nämnda yxorna med en hylla man kan förvara i skaftet. Superyxor för övrigt, lätta och fina.
Men tanken att man ska kunna välja mellan att klättra remlöst eller med hyllan funkar inte så bra. Jag orkar iaf inte hålla på och skruva beroende vilken tur man ska göra. Jag klättrar enbart remlöst.

Prövade slidern på mina yxor och det funkar fint. Bara att flytta upp hyllan vid snöklättring och annat. Man får skruva dit eller nita själv vid spetsen så sitter slidern perfekt. Hett tips med andra ord! köp slidern, den funkar iaf på aztartech.

Kaj
 
Re: Funkar med charlet

kajkalajkan; sa:
hej hej

Jag har själv ett par aztartech tror jag dom heter. Alltså de redan nämnda yxorna med en hylla man kan förvara i skaftet. Superyxor för övrigt, lätta och fina.
Men tanken att man ska kunna välja mellan att klättra remlöst eller med hyllan funkar inte så bra. Jag orkar iaf inte hålla på och skruva beroende vilken tur man ska göra. Jag klättrar enbart remlöst.

Prövade slidern på mina yxor och det funkar fint. Bara att flytta upp hyllan vid snöklättring och annat. Man får skruva dit eller nita själv vid spetsen så sitter slidern perfekt. Hett tips med andra ord! köp slidern, den funkar iaf på aztartech.

Kaj

Där kom svaret jag ville ha! :) Tack för det.

Mvh Micke
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.