Ny isyxa - eller kanske inte alls...?

Jag börjar tröttna på att kånka omkring på min gamla tunga no-name till isyxa, särskilt när det inte handlar om rena glaciär- eller vinterturer och den bara hänger på ryggan mesta tiden. Ändå handlar det om turer med så pass mycket brant snö- och isterräng, att jag måste ha med stegjärn och... ja, just det: isyxa.
Alltså köpa en ny, lättare? Visst, det finns synbarligen fina yxor kring kvartskilot, t ex Camp Corsa Nanotech, men trots min annars utpräglade UL-inriktning är jag så förstockad och konservativ, att jag tror på lite tyngd i just en isyxa.

Finns det alternativ, som ändå funkar med stegjärn? Det är en del vanliga vandrare, som nuförtiden kliver omkring med combon stegjärn + stavar, men jag är för det första ingen stavanvändare, för det andra fattar jag inte hur det är tänkt att de skall användas vid fall, och för det tredje verkar vettigt robusta stavar väga minst lika mycket som en isyxa.

Jag har använt whippets vid vådligare skidåkning och kan den tekniken - skulle det funka även på de brantare/stenigare/isigare/trängre ställen där det bara duger med stegjärn? Det känns som det bara är stökigt och närmast farligt med stavar då, men det kanske funkar på kraftiga teleskopstavar, som man kortar vid sådana tillfällen? Jag har sett folk bromsa med stavar och gjort det själv vid skidåkning, men det såg inte förtroendeingivande ut i svårare terräng, för att inte tala om is. Eller är det bara jag som känner mig osäker, såsom varandes icke-stavanvändare?

Kan man alltså få upp någon vettig self-arrestteknik med stavar? Hur tunga/grova skall de i så fall vara i brant högalpin terräng, med blandad snö, is och klippa? Skall de konkurrera viktmässigt med Corsa-yxan, får de ju inte väga mycket mer än ett kvartskilo, och då är vi nere på klenisar av typ Mountain King Trail Blaze, Black Diamond Ultra Distance, eller på sin höjd Fizan Compact? Väger de mer än ett halvkilo, kan jag ju lika gärna behålla min gamla trotjänare till yxa.
Skratta inte om jag skrivit något korkat, jag kan verkligen inte någonting alls om gå-stavar!

Det kanske blir Corsan i alla fall, har spanat på den länge. Är det någon som använt den och kan ge lite feed-back?

Skriv bara inte, att jag skall ha med både stavar och yxa - jag är ju ute efter något knep att lätta packningen!
 
Det jag har tillämpat men aldrig provat praktiskt är att inte ha händerna i stavarnas loopar. Då har jag kunnat glida ner längs staven för att ta tag längst ner mot trugan, trycka ned spetsen i snön och hålla emot staven med andra handen. Lågt grepp för att minimera brytkrafter. Jag har övat manövern utan att vara i rörelse men tycker en yxa känns tryggare. Tycker en stav känns väl vek men det är ju förstås beroende på terräng.
 
Jag har gjort ungefär likadant när jag åkt skidor (med ena handen längst ner och den andra ganska högt upp för att styra ner staven), men då handlar det ju inte så ofta om ren blåis, trånga rännor och en massa sten som sticker upp. Min livliga fantasi frammanar bilden av knäckta och/eller fastkilade tändstickor, men jag är som sagt ingen stavanvändare...
 
Jag har använt petzl snowracer som enda yxa på svais typ AD, men det är ju alltid skönare att hugga i is m teknisk/halvteknisk. Gäller det bara selfarrest i halvbrant snö så kanske det räcker att leta upp en lång vass sten :)
 
Jag har använt petzl snowracer som enda yxa på svais typ AD, men det är ju alltid skönare att hugga i is m teknisk/halvteknisk. Gäller det bara selfarrest i halvbrant snö så kanske det räcker att leta upp en lång vass sten :)

Mm, jag har använt snowwalker i motsvarande terräng och i lite halvstökiga glaciärpassager . Skillnaden är väl bara spiken?

Hur som helst kändes det stabilt nog.
 
(...) Gäller det bara selfarrest i halvbrant snö så kanske det räcker att leta upp en lång vass sten :)
Som tonåring hade jag en gammal infödd Tatrabo till klätterinstruktör, som i stället för isyxa bar på två grova ståltältpinnar modell äldre, med hemmafixade handgrepp av repsnören, trädda genom små borrade hål. Vi snorvalpar fick prova (snön var dock signifikant mer än "halvbrant"), och insåg att det krävdes instruktörens björnlabbar till händer och armar, för att orka hålla pinnarna under kroppen när man gled ner. Under den förutsättningen var de förträffligt säkra och smidiga ;).

On topic:
Det tänkta läget är s a s i andra änden av skalan: hur gör man, om det nästan är läge att skippa yxan, ändå i enstaka fall både tvärbrant, snöigt och isigt, och man som varandes icke-stavanvändare inte fattar hur de tänker, som då går med combot stegjärn+stavar?

Är whippets (som jag faktiskt använt vid utförsåkning men känner mig skeptisk inför, när det blir brantare och isigare än i de fallen) det gyllene ägget eller en dålig kompromiss?

Ursäkta för att ni får stå ut med alla korkade frågor från en stav-idiot.
 
Den där staven ser ju spexig ut! Har inte prövat en sån, men av utseendet att döma ser det inte ut som nån bra sving till is? Hur mkt vikt sparar man där jmf en petzl snowracer? Den kan man ändå placera bra i is. Jag brukar tänka så att antingen behöver man yxa och stegjärn eller inte. Var den gränsen går är nog olika för alla. Brukar ta med en Lätt yxa men inga storskor eller stegjärn om jag förväntar mig mindre passager brant snö. Har fått lära mig först i somras att man kan klara ganska mkt med vassa stenar också :)
 
Jag har som sagt åkt utför med motsvarigheten från BD. På 80-talet fanns den som löst "yxblad" som man enkelt kunde ta av och på staven, nu verkar den bara finnas som permanent fastsatt. En försämring, när man inte som med Grivel kan fälla ihop den. Jag har inte upplevt någon överhängande fara att bli spetsad, men den är inte lika med noll, och man vill gärna bli av med "yxan" så snart det inte är farligt brant där man åker.

Jag skule spara vikt jämfört med min gamla no name-yxa, men jämfört med Snowracern är det tvärtom - Grivel-staven väger knappa 430 g. Men man spar vikt totalt, om man normalt går med både stavar och yxa, som man då kanske kunde våga lämna hemma vid enklare turer.

Men jag är som sagt ingen "stavgångare" och har inte testat whippets förutom vid skidåkning - därav frågorna och misstron.
 
Äh, glöm det...

Har fått Corsa Nanotech i handen - inte förtroendeingivande med sina materialskarvar och "adze"-sidan (vad det nu heter på svenska) är rena skämtet.

Och det fullständigt vräker ner snö i Tatra, medan prognosen talar om trevligt isbildande dagstemperaturer.
Blir till att släpa på min no-name.
Fördelen är ju, att jag slipper tänka på stavar :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PJE Längd på isyxa Utrustning allmänt 6
bergholm Allt från kalsonger till isyxa... Utrustning allmänt 1
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.