Grisen i säcken eller?

Re: Re: ryggsäck

Mindcrime; sa:
Hur är den där Bergans Powerframe?
Jag är nöjd med min:
+ Stor volym (inklusive stora sidofickor och två fickorna i locket).
+ Sidofickorna kan lösgöras till separat säck.

- en smula tung i "torrvikt".
- fipplig med miljoner remmar och snören som dinglar från säcken.
- sidoficksryggsäcken är inget man vill bära tungt i, men vad kan man begära?

Jag har tidigare funderat på att ha en lättare säck "softpack" med samma volym, samt ha en separat liten ryggsäck för toppturer. Frågan är om man vinner mycket i vikt på det?

soderkisen; sa:
130L UTAN gris?? Själv har jag gått från en strippad Berghaus Vulcan på 80L utan gris men med allt annat inuti till en Everest 45L med klätterutrustning och liggunderlag utanpå (övriga prylar ligger i väskan). Detta beräknat på en veckotur i fjällen, vad gör jag för fel?
Varför menar du att du gör något fel? Upplever du att packningen består av för få liter så ta den strippade Vulcanen och släng i mer mat, eller i med liggunderlag och klättergrejer igen, eller byt ut tältet eller vad du använder till en tältkåta eller..... Det finns många sätt att korrigera en packning du upplever som för liten för en veckotur i fjällen;-)

Raskesven

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Re: Re: Re: ryggsäck

Jag har tidigare funderat på att ha en lättare säck "softpack" med samma volym, samt ha en separat liten ryggsäck för toppturer. Frågan är om man vinner mycket i vikt på det? [/QUOTE]
------------------------------------------------------
Min Marmot Alpinist 55 l. Väger ca 1,3 kg. Så om man jämför med en en jättesäck på 4,5 kg + "grisen" som man lätt packar med för att det finns plats, så blir det garanterat en kännbar viktskilnad!!!

soderkisen; sa:
130L UTAN gris?? Själv har jag gått från en strippad Berghaus Vulcan på 80L utan gris men med allt annat inuti till en Everest 45L med klätterutrustning och liggunderlag utanpå (övriga prylar ligger i väskan). Detta beräknat på en veckotur i fjällen, vad gör jag för fel?

Felet du gör är att du är ute alldeles för kort tid. Ta en 21-dagars tur med alla förnödenheter istället för en mesig veckotur!

;)

//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips