Grisen i säcken eller?

Man hör och ser ofta folk som släpar runt med gigantiska ryggsäckar (ca 90 l.) i fjällen.
Vad finns i dessa jätte säckar?
Är det någon (jättestor) livsviktig pryl som "alla" utom jag har?

Själv använder jag en 55 l. säck på veckoturen (med tält)
Gör jag något fel;=)
Eller har folk kanske en gris i säcken?

Har du tältet inuti eller utanpå säcken?

Det är ju inte direkt svårt att ha en liten rygga om man spänner på sovsäck, liggunderlag och tält på utsidan... :)

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Konstigt

90 liter, ingen gris, alltså gör du fel. :) Vad har du inte med dig?????

Tält och liggunderlag utanpå för övrigt.

Peter

Felet du gör kanske är att du verkar räkna med att alla andra också går veckoturer. Det går faktiskt att vara ute längre tid än så, och då behövs mer än 55 liter för maten. Sedan finns det ju dem som envisas med att släpa med sig en tältkåta, och då förslår inte 55 liter långt ens på veckoturen;-)

Raskesven

Brukar vara ute ca 12 dagar. MAT är kodordet. Scones är gott. marmelad likaså.

Sen byter jag underkläder under turen också:)

Peifen; sa:
Man hör och ser ofta folk som släpar runt med gigantiska ryggsäckar (ca 90 l.) i fjällen.
Vad finns i dessa jätte säckar?
Är det någon (jättestor) livsviktig pryl som "alla" utom jag har?

Själv använder jag en 55 l. säck på veckoturen (med tält)
Gör jag något fel;=)
Eller har folk kanske en gris i säcken?

I min jättesäck finns det oftast mat för sådär tre veckor. Dock aldrig någon gris tyvärr.

Det närmsta jag kommit är bacon.

//J

130 liter

Min säck är en Bergans på 130 liter. Den ser grotesk ut, speciellt om jag har regnskyddet på. Om någon norrman skulle få syn på mig med min jättepackning så skulle han väl skratta sig harmynt!
För mig känns det bra att ha allting inuti säcken, alltså tält, liggunderlag, sovsäck och allt annat som andra väljer att spänna fast utanpå sina ryggsäckar. I mina ögon har de köpt för små säckar.

Även jag har en 130 liters Bergans och standardlängden på turerna brukar ligga runt två veckor. Dessutom packar jag allt i säcken samt bär oftast med mig flugfiskeutrustning och en omfattande kamerautrustning med i regel två hus ett par objektiv, stativ m.m.
Då kommer man inte långt med 55 liter. Svaret på din fråga är väl som flera varit inne på att det knappast finns några rätt eller fel utan endast olika preferenser och utgångspunkter. Därvid inte sagt att jag inte försöker optimera packningen men för mig har det inget egensyfte i sig utan gör det möjligt för mig att inte behöva kompromissa så mycket på fiske- och kamerautrustning.

/D

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips