Grejar jag kebne på en dag?

Ska upp i slutet på Juli, kan jag bestiga kebne på en dag???
Vältränad och fjällerfarenhet.
Tack, ses på toppen.
Dan

Jodå....

Det skall inte vara några problem. Det vanligaste brukar väll vara att gå upp "Västra Leden". Då får du nog räkna med en full dag innan du är nere vid stationen igen.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ö

Men om jag absolut vill ta Ö-leden, bör jag undvika den i osäkert väder, eller är det bra att börja tidigt, kanske vid 05:00 tiden på mårronen?

Jag hade tänkt att sova i tält vid STF hotellet om det går för sig.

Östra leden

Östra leden brukar inte heller vara särskilt problematisk, men man tar ju en liten risk. När jag "gick" upp den vägen för en tre-fyra år sedan så fanns det fasta rep bitvis och jag kopplade in mig med dubbla repslingor för att vara på den säkra sidan, man vet ju aldrig vad som kan hända. När jag var på väg upp så var det en tjej som slarvade och rullade ner en 20 meter längs berget, men fastnade mot ett klippblock precis innan ett stup som skulle inneburit ett dödsfall eller i varje fall en mycket bruten kropp!

Ta inte den leden vid dåligt väder, ta inte någon led vid dåligt väder förresten. Upplevelsen förstörs markant om det inte är molnfritt.

Om du ska tälta vif STFs fjällstation så är du tvungen att betala serviceavgiften.

Mvh, Per Nyberg.

Inga problem alls

Hej
Om du är vältränad, har fjällvana och fint väder är det inte alls nåt problem att ta sig upp Östra leden på en dag. För mig och brorsan min tog det ca 5 timmar upp och ned. Ta det bara försiktigt på det branta partiet...
Lycka till

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips