Gratis kartor till Android?

Hejsan!

När jag är ute och cyklar i länder jag ofta kommer till med min båt tar jag med mig både en traditionell GPS (Garmin Vista) och min mobiltelefon med GPS och gatukartor.
Har för tillfället en mobiltelefon med Symbian. Jag har från OVI-maps hemsida laddat ner ett gratis röststyrd offline navigeringsprogram. Där kan jag även hämta gratis kartor på över 200 länder.
Har tänkt mig att köpa en Android-smarttelefon. Finns något liknande för Android-smarttelefoner. Har någon erfarenhet av sådana program, vilket föreslås. Ekonomisk som jag är vill jag ha det gratis såsom OVI-maps. Viktigt är att programmet kan köras offline så det inte blir en massa dyra telefonavgifter. Det där med röststyrning är inte så viktigt då jag ofta cyklar off road och inte har något mål annat än en intressant cykeltur. Jag är mest intresserad av kartor över Kina och Australien.

Ha det så gott!
Steen
 
Google maps har stöd för att ladda ner kartor i förväg. Dock är det markerat som en experimentell funktion man får aktivera i inställningarna. Så jag antar att OVI-maps är en stabilare lösning.
 
Ovi maps finns sedan en tid för iOS och Android också]

Nej, det är något helt annat än Nokias egen app. Kartmaterialet är såvitt jag förstår det samma, men det som är styrkorna i Nokias app, bl.a. offline-hanteringen av kartmaterial och den röststyrda navigeringen saknas helt i iOS- och Androidversionen, som väl mer är en spegling av maps.nokia.com?

Jag skulle inte satsa en värdelös femtioöring på att Nokia ger bort det gratis till konkurrenterna..
 
Oruxmaps är en gratis app där du ladda hem kartor eller köra online, finns kartor över hela världen att välja men det är gratiskartor av typen Eniro. Ska gå att transformera andra kartor (till och med georeferera bilder) via dator och sedan skicka över dem till mobilen men minns inte hur, går säkert att googla på...
 
För min del skulle jag gärna betala någon eller några hundralappar för en bra kart-app med nedladdningsbara kartor som täcker skärgården, fjällen, skogarna . Typ motsvarande Friluftskartan. Vad rekommenderas då för Android?
 
Jag har också tidigare använt OVI och just bytt till Android. (tröttnade på en strulande N8) Jag söker också en bra app som inte innebär kostnader för datatrafik. När jag kör min Xperia Arc och vill koppla in GPS funktionen varnar den för att det kan tillkomma en sådan kostnad för datatrafik. Innebär detta att det inte går att köra på bara GPS:en? Eftersom vi också ska vara utomlands vill jag ju kunna köra denan funktion även i offlineläge. Går det?
 
Jag har också tidigare använt OVI och just bytt till Android. (tröttnade på en strulande N8) Jag söker också en bra app som inte innebär kostnader för datatrafik. När jag kör min Xperia Arc och vill koppla in GPS funktionen varnar den för att det kan tillkomma en sådan kostnad för datatrafik. Innebär detta att det inte går att köra på bara GPS:en? Eftersom vi också ska vara utomlands vill jag ju kunna köra denan funktion även i offlineläge. Går det?

Det gäller att hålla isär kartor och GPS-appar.

De flesta GPS-appar använder online-kartor (ex. Google Maps), och då behöver de såklart internetåtkomst för att kunna visa kartan.

I den här tråden har det redan tipsats om ett antal GPS-appar som har stöd för kartor sparade på telefonens minneskort. Då behövs ingen internetåtkomst. Problemet med dessa är ju att få tag på kartor som man kan lägga in.

Det finns lösningar där man sparar ner en online-karta, men då måste man bestämma sig för vilket område man vill spara ner och vilka zoom-nivåer.

Jag vet inte om nyare Google Maps (med cache-funktion) sparar kartorna som bitmap (d.v.s. bild) eller i vektorformat. Kartor i bitmapformat (som de flesta av dessa lösningar använder) blir väldigt stora.
 
Navigerar någon med androidmobil utomhus?

Att kunna komma åt kartor utan internetåtkomst måste vara en stor fördel vid utlandsresor.
Annars förstår jag inte riktigt poängen. Befinner man sig inom Sveriges gränser är det väl inte så dyrt att köra online. Det finns väl mobiltäckning på de flesta ställen utom några vita fläckar på Gotland och Öland.

Är man utomhus i spenaten kan ju täckningen vara sämre.
Navigerar ni med androider utomhus?
Det finns väl inte så många androider som tål det?
Blir det någon batterikapacitet över till att ringa med då?
Om det mot förmodan skulle finnas täckning någonstans på färden.

thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
sirka gratis nedladdning av kartor i östeuropa Navigering 4
greenjuice Gratis hemmagjorda kartor men vilket typ av program? Navigering 8
scew Gratis kartor? Navigering 5
Store Gratis kartor över New Zeeland Navigering 2
a_elias Gratis kartor. Navigering 4
Anders.Appelqvist Gratis webkarta med verktyg för bäring?? Navigering 7
Brus-Nilsson b-bark, gratis terrängkarta i Iphone m.fl Navigering 9
kanotisten Gratis GPS Navigering 4
Staffan Andersson Gratis från Metria Navigering 1
Kalle E Gratis karta och waypoints till garmin Navigering 2
soltek Gratis nedladdning av gästhamnar och naturhamnar Navigering 0
olsson826 Gratis Bilnavigering till laptop Navigering 12
lars.g Gratis SeaClear2 bäst. Navigering 1
lesko Gratis GPS-program Navigering 0
j1 Gratis transformationsprogram lat/long <> x/y finnes Navigering 0
Var kan man hitta Route66 gratis på nätet????????? Navigering 5
Materialaren Digitala kartor för Mallorca (GR221 etc)? Navigering 12
Still Alive Skriva ut kartor med laserskrivare Navigering 16
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
aronwidforss Lantmäteriet slutar trycka kartor Navigering 24
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
ulf S Kartor och färdspår Navigering 0
prospicientia Kartor över nordkalottleden? Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
rois Skillnad mellan olika Tyvek kartor/sjökort Navigering 2
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
grodanbolle Installera kartor i android 4,3 Navigering 5
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
eyck Lite intressanta kartor över Sarek med omnejd Navigering 5
kanotisten Lantmäteriet släpper kartor fria! Navigering 2
Jonas P GPS för bil som kan importera kartor? Navigering 0
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.