Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
hej hej!
jag ska på roadtrip i usa i sommar och ska stanna i grand canyon i ca en vecka. nån som vet om det finns nån bra expidition/klättring/paddling/äventyr/övrigt där man kan hitta på utan vidare förkunskaper?
skulle vara jättekul med lite tips... =)
//sara
Jag åkte runt Arizona och Utah för 4 års sen och vandrade mest i nationalparkerna. Runt Grand Canyon finns raftingföretag och helikopter/flyg. Den billiga varianten är att gå ner till floden och sen upp igen, 1400 höjdmeter. Ta med lite mat för det tar 6-8 timmar om du har lite kondis. Man kan även campa där nere. Gå upp på "rätt stig" så du kan tanka vatten på ett par ställen, så ha med ett par vattenflaskor. Följaktligen gå ner nån av dom andra stigarna som inte har vattentankning, ligger lite längre österut och en buss tar dig dit.
Flera fräcka slotcanyons nära Page. Rep kan behövas i vissa.
Om du åker till Zion NP så såg jag flera som klättrade där. Annars kan man gå i floden hela dagen, eller klättra/vandra upp på till nån utsiktsplats.
Rekommenderar Bryce NP och Arches NP för dom har så fräck natur. Fiercy Furnace i Arches NP måste bokas en vecka i föreväg. I Moab kan du hyra MTB och cykla SlickRock till exempel.
Inga problem att campa i naturen om du vill hålla nere på kostnaderna. Man får oftast ej campa i National Parkerna (NP) men det är tillåtet i National Reserves till exempel. Jag blev aldrig störd nånstans under två veckor.
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
3 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...
Näst sista etappen! Mer om det snart. Men först ngt om ngt som ligger varje turåkare varmt om hjärtat: mat!
På de flesta depåstopp har det funnits ...
1 kommentar
Det handlar inte bara om lättare utrustning; det handlar om att välja det som verkligen betyder något för ditt äventyr, sortera bort saker som inte ...
1 kommentar