Gräsplätt visavi STF

Tältade på campingar på vägen till och från Norrbotten och betalade mellan 230 till 320 kr utan el inkluisve dusch med varmvatten per natt utan förbokning. Valde också att tälta vid ett par STF-stugor och Coronareglerna att tältare bara fick nyttja kök mellan 0930-1730 (rätta mig om jag minns fel) innebar väl att det blev både färre stugäster och tältare än vanligt. Flexibla stugvärdar såg dock till att allt funkade smidigt och trötta vandrare med sjöblöta tält fick bo i stugan utan förbokning.
 
Som jämförelse:
Tältavgift i alla läger som drivs av Laponiagänget längs Padjelantaleden: 200 Kr
Vill Du bo i stuga kostar det 500 Kr

Medlem i STF och har inga planer på att gå ur.
 
2013 när jag var i Saltoluokta betalade vi 100kr(medlemspris) per person och natt. Förra året kostade det 200kr per person och natt. 100% prisökning på 6 år? Rimligt? Kommer det kosta 400kr 2025?
 
När vi tältade vid Grövelsjöns fjällstation så kostade det inget (fria toabesök 😏). Men de tog ut en serviceavgift om man ville använda stationens faciliteter. Ska till Storulvån om några veckor och fått samma svar därifrån. Kostar inget att tälta men om man vill använda stationens utrymmen får man betala... Vet inte om det är annorlunda vid stugorna...

Detsamma gällde förra sommaren vid Skedbrostugan.

/Birger
 
STF är en ideell förening. Vinsten återinvesteras. Knappast läge att använda ord som monopol och ocker.

De har inte monopol. Men de har en särskild ställning. Vilken ideell förening som helst kan ju inte bygga och driva turiststationer och fjällstugor där man finner det lämpligt.

/Birger
 
Det är väl inget konstigt för en VD-lön? De skulle nog gladeligen anställa en VD som har lägre löneanspråk. Det är bara att höra av dig till dem med erbjudandet så ska du se att du får jobbet. Om du har kvalifikationerna såklart.
Om en årslön på 2 miljoner är rimlig eller inte, är ju en politisk fråga och inget jag vill diskutera här.
Det jag tycker är problematiskt är att STF förmedlar bilden att man är en ideell förening som driver fjällstugor och -stationer i väglöst land när man egentligen driver en stor turistverksamhet i form av ett företag/aktiebolag och betalar till sina chefer löner som ligger långt ovanför de löner som många av föreningens medlemmar någonsin kommer att uppnå. - Samtidigt som man ber sina medlemmar om oavlönat dugnadsarbete och samlar in pengar av allmänheten. Även i politiska diskussioner där STF t ex kan vara remissinstans så framställer man sig som en ideell föreningen samtidig som man agerar som ett företag.
 
Det är väl inget konstigt för en VD-lön? De skulle nog gladeligen anställa en VD som har lägre löneanspråk. Det är bara att höra av dig till dem med erbjudandet så ska du se att du får jobbet. Om du har kvalifikationerna såklart.
Tillägg till mitt föregående inlägg: Alltid tråkigt när diskussionen blir personligt och istället för argument så blir det personliga påhopp mot den som har en annan åsikt än man själv.
 
Resultatet i STF AB är inte direkt kommersiellt gångbart.
https://www.allabolag.se/5564154259/svenska-turistforeningen-stf-aktiebolag
Hade STF AB varit ägt av någon annan än en ideell förening hade VD med stor sannolikhet ersatts för länge sedan med en VD som kunde skapa vinst i verksamheten. Jag tycker därmed inte att deras bild av sig själva är inkorrekt.

Jag är har inga åsikter om kostnadsnivån på STFs anläggningar. Visst vore det trevligt om det vore billigare, men verksamheter som bygger på att andra ska jobba gratis är i dagens samhälle inte lätta att driva.

Det ses i idrottsföreningar med mera, med mera. Det är inte så att STF sticker ut på det här området, utan förändringen är snarare i linje med vad som sker i övriga samhället.

När det finns en brist på ideellt arbetande människor så är enda alternativet om man vill ha kvar verksamheten att ersätta dem med betalda anställda. Då kommer det naturligtvis att bli dyrare för de som nyttjar utbudet.

Jag ställer inte upp på ideellt arbete hos STF själv. Därför betalar jag gladeligen vad det kostar hos STF. Jag tycker inte att det är oresonligt dyrt. Jag har en del obetalda uppdrag i andra föreningar och vet hur svårt det är att få andra att jobba gratis. Jag kan bara säga "tack" till de som ställer upp på obetalt arbete i våra föreningar.

Om ni inte tycker att STF är på väg åt rätt håll är mitt förslag att ni engagerar er och går på årsmötena. Det är STFs föreningar som äger 100% av STF AB. Som vid alla andra bolag så kan ägarna tillsätta ny VD och förändra företagets inriktning.

Det går också att gå ut, och sluta stödja STF för att visa sitt missnöje. Tyvärr måste jag säga att det inte verkar bidra till att ett stort alternativt utbud av billiga vandrarhem i fjällen skapas på det sättet...
 
Har ej någonsin varit med STF och för mig är det inte aktuellt någonsin och vara med heller. Säkert kan STF vara intressant för andra men det bryr jag mig inte om utan går mina egna vägar på fjället. Kan tycka att det är i alla fall märkligt med dessa priser när dom sponsras med skattemedel även?
 
Om ni inte tycker att STF är på väg åt rätt håll är mitt förslag att ni engagerar er och går på årsmötena. Det är STFs föreningar som äger 100% av STF AB. Som vid alla andra bolag så kan ägarna tillsätta ny VD och förändra företagets inriktning.
Jag kan hålla med om en del i ditt inlägg, däremot vill jag bemöta det du skriver om årsmötet.

Det är endast medlemsombuden som kan delta i STFs riksstämma (årsmöte), inte vilken medlem som helst (förståeligt med över 200 000 medlemmar). Men här kommer demokratiproblemet: Det är STFs centrala nomineringskommittée som väljer ut vilka som får kandidera till stämman som medlemsombud överhuvudtaget. Endast dessa centralt sållade kandidater kan väljas som medlemsombud (enligt paragraf 5 STFs stadgar). Med andra ord: Det är ledningen som väljer ut vilka som får representera medlemmarna som ska kontrollera ledningen.
Det är alltså inte bara "att gå på årsmötena".

Trots all min kritik så är jag medveten om alla som bidrar till STFs verksamhet ute på fjället av olika skäl och jag har mött många engagerade stugvärdar. Min kritik gäller inte dessa eldsjälar, inte heller engagerad personal i kundtjänsten eller på fjällstationer. Min kritik gäller organisationens ovilja eller oförmåga att hantera konflikten mellan ideell organisation och kommersiellt bolag. För mig är det stötande att å ena sidan betalar miljonlön till den egna VDn och åt andra sidan samtidigt uppmana sina medlemmar att jobba gratis åt organisationen. Men jag kanske är blott lite för naiv för den verklighet vi lever i.
 
Du har helt rätt i att om nomineringsprocessen missbrukas av STF så har du ett demokratiproblem.

Tyvärr blir det lätt demokratiproblem i föreningar där endast ett fåtal av medlemmarna röstar. De har hänt att sådana föreningar mer eller mindre tagits över av medlemmar med relativt extrema åsikter relativt till vad föreningsmedlemmarna i gemen har.

STFs stadgar försöker minska risken att det inträffar för STF. De har också begränsningar för hur länge du kan sitta i nomineringskommittén, gissningsvis för att försöka hålla organisationen så demokratisk som möjligt.

Har du upplevt att du inte kunnat rösta på någon som delar dina uppfattningar i STFs omröstning för ombud till riksstämman? Om så finns det ett grund att diskutera demokratiproblemet. Jag har sett att jag har möjlighet att välja personer jag litar på där, vilket gör att jag har förståelse för STFs stadgar.

Jag har inga problem att någon har en miljonlön i en organisation som jag bidrar med ideellt arbete till. Så fort du når en viss storlek på organisationen så blir det svårt att driva den rent ideellt. Jag har förståelse att andra har en annan uppfattning -- men i min värld är det inte fult att tjäna pengar, så länge den presentation som levereras är i linje med lönen.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...