Gräsplätt visavi STF

Stf har ju monopol på marknaden så de kan ju sätta vilka priser de vill.

Jag gick ur för många år sen då jag inte gillar ocker.
 
Hittills har jag försvarat STF priser men i år tyckte jag att det var ocker. Serviceavgift är okej men det borde vara per tält och inte person. Är det 3 personer i ett tält och varje person måste betala 200 spänn blir det helt orimligt.
Sedan tycker jag också att 200 kr extra för en faktura (om man inte har kontanter) är ocker. Varför måste det vara så komplicerat? I fjällstugorna som drivs av samerna kostar det 500 per natt oavsett hur du betalar, medlem, icke medlem. Jag fick en enkel lapp hem och ska betalas in nu. Samma system finns i de DNT hytterna. Vad ska jag med en faktura till, helt onödigt pappersarbete. Men det är klart, de litar inte på folk.
Med högre priser blir det mindre människor som nyttjar stugorna. Överhuvudtaget var det väldigt lite folk i fjällen. Jag vet inte vad nyheterna pratade om när de sa att fjällvandringen har så mycket ökat i år. Efter 10 tältnätter i rad var jag sugen på att övernatta i några stugor längs Nordkalottleden, särskild när andra stormen kom. Jag var ensam både i Pieskehaure och Vaimok. I Pieskehaure fanns ett sällskap som flugit in och skulle flyga ut igen. De få jag träffade inklusive några utlänningar tältade uteslutande. Jag tror att man behövde förboka exakt dag i år skrämde bort många. Sedan märkte jag att vissa stugvärdar tolkade reglerna olika.
Kvikkjokk till skillnad från Abisko är inte en "vandervänligt" fjällstation längre. Det märker man när man kommer ditt. Inga ryggsäckar får stå utanför dörren. Priserna är därefter men maten kan man inte klaga på:).
Jag inser att hytterna längs Kungsleden tar ut en högre avgift på grund av besökstrycket. Men för övriga hytter är 450 kr för medlemmar något för dyrt.
 
Jag inser att hytterna längs Kungsleden tar ut en högre avgift på grund av besökstrycket. Men för övriga hytter är 450 kr för medlemmar något för dyrt.

Priserna har varit differentierade, men nu tillämpas tydligen samma pris för alla STF:s fjällstugor. Jag minns också att det givits rabatt vid förbetalning.
 
Serviceavgift är okej men det borde vara per tält och inte person. Är det 3 personer i ett tält och varje person måste betala 200 spänn blir det helt orimligt.
Håller med om mycket i ditt inlägg men inte ovanstående, 3 pers sliter tre ggr så mycket på faciliteterna som en person. Däremot är 200 kr kanske för mycket per person.
 
Ett annat perspektiv än att det är rimligt att ta betalt på attraktiva leder är att se det som att ta ett naturvårdande ansvar att försöka samla besökare på en redan anlagd plats. Speciellt de oerfarna.
Det minskar slitaget på omkringliggande natur med dåligt hanterade toalettbesök, fula eldstäder, nedskräpning, olycksrisk och annat

Tycker att STF har ett vidare ansvar än en hotellkedja.

Hur fungerade det här förr?
 
Senast ändrad:
Skämt åt sido, 400-600:- lät oskäligt dyrt för att tälta på en gräsplätt i närheten av en STF anläggning.

Fast avgiften är väl egentligen för att få tillgång till faciliteterna? Behöver man inte tillgång till dem är det väl inte så ont om tältplatser i fjällen att måste måste tältat just vid en STF-anläggning?

Vore det gratis att tälta finns ju risken att det skulle se ut som en festivalcamping...
 
Avgående VDn tog ut en årslön på omkring 2 miljoner kronor! Varje år!

Det är väl inget konstigt för en VD-lön? De skulle nog gladeligen anställa en VD som har lägre löneanspråk. Det är bara att höra av dig till dem med erbjudandet så ska du se att du får jobbet. Om du har kvalifikationerna såklart.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.