Gränsfors - Bästa smeden?

Hej!

Jag har sedan tidigare två yxor från Gränsfors där smeden "K.S" står för båda. Jag har Outdoor-yxan samt Liten Skogsyxa, och det är just Liten Skogsyxa jag behöver byta ut. Jag är ju fullt övertygad om att alla smeder på Gränsfors gör ett utmärkt jobb, och jag är oerhört nöjd med K.S., men av ren nyfikenhet måste jag fråga, har ni någon favoritsmed som kanske är snäppet vassare än alla andra? :)

Min vildmarksyxa är gjord av MM - Mattias Mattson, är väldigt nöjd med den, har dock ingen annan att jämföra med men tror Gränsfors smeder vet vad dom gör :)

AM - Anders Magnusson
AS - Anders Strömstedt
DG - Daniel Gräntz
KS - Kjell – Åke Sjölund
LP - Lennart Petterson
MB - Mattias Blixt-Pettersson
MM - Mattias Mattson
MS - Mikael Sundberg
PJA - Paul James Alford
RA - Rune Andersson
TT - Tobias Thelin
UN - Ulrik Nilsson

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Nu ska jag erkänna att jag gärna handlar nytt, särskilt yxor och knivar så jag ska inte försöka avstyra dig från det men jag måste fråga ändå.
Hur kan en yxa bli så misshandlad att den är bortom räddning? Hur ser den ut? Bild tack:)
Ofta kan man fixa till den eftersom det i grunden är en ypperlig produkt.

I fråga om val av smed spelar det nof ingen roll. Dom vet vad dom gör allihopa.

//Per

Chippad = att det gått flisor ur yxan. Beroende på hur stora flisor som lossnat kan det bli svårt att få till en användbar form på yxan igen.

Thure

Om vi säger såhär. I nuvarande form saknas 2/5 av hela eggen :) Förra ägaren råkade slå den i sten så att cirka 2 cm av främre delen av eggen gick av, men efter slipning blev den funkis igen. Men antagligen har härdning försvunnit en del vid den slipningen, för den chippar väldigt lätt nu. Sen gillar jag såklart att köpa nytt också, det ska ju även det medges :)

Om vi säger såhär. I nuvarande form saknas 2/5 av hela eggen :) Förra ägaren råkade slå den i sten så att cirka 2 cm av främre delen av eggen gick av, men efter slipning blev den funkis igen. Men antagligen har härdning försvunnit en del vid den slipningen, för den chippar väldigt lätt nu. Sen gillar jag såklart att köpa nytt också, det ska ju även det medges :)
OK, då har den säkert blivit förstörd rent materialmässigt.
Hur som helst, val av smed är troligen av sekundär betydelse. Jag kommer inte ihåg vilka initialer jag har på mina men det är inte samma på alla tre.

//Per

Vid ett besök i Gränsfors för några år sedan så pratade jag med en av smederna tillsammans med ägaren Gabriel och fick följande förklaring (hoppas jag minns rätt):

Vartefter smederna blir skickligare så får de ge sig på allt mindre modeller av yxor, vilka är svårare att smida.

Vilket skulle kunna leda till slutsatsen att
- en stor klyvyxa kan alla av smederna göra med samma resultat
- den minsta modellen görs av de skickligaste smederna

Vid ett besök i Gränsfors för några år sedan så pratade jag med en av smederna tillsammans med ägaren Gabriel och fick följande förklaring (hoppas jag minns rätt):

Vartefter smederna blir skickligare så får de ge sig på allt mindre modeller av yxor, vilka är svårare att smida.

Vilket skulle kunna leda till slutsatsen att
- en stor klyvyxa kan alla av smederna göra med samma resultat
- den minsta modellen görs av de skickligaste smederna

Intressant! Med andra ord, borde KS som gjort min outdoor-yxa vara ganska rutinerad, kul :) Men som sagt, tror samtliga smeder kan sin sak.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips