GPSen går över till överförningsläge

Kör atv och fösöker att hitta en lösning på hur jag ska lösa min laddning till min garmin 770. kör med egen gps hållare, så jag har ingen aktive hållare som jag kan andvända för laddning av gpsen. köpte en usb sigg laddare och provade med usb kabeln som följer med gpsen men den går över i överförningsläge så man ser ju inte kartan, går det att få den att visa kartan på något sätt med den uppsättning som jag försöker med.

Det där stör mig också då jag har en mycket smidigare USB-minikabel som jag laddar mobilen med. Måste dock använda Garmins klumpigare varianför GPS:en t då den hamnar i överföringsläge med andra kablar. Jag tror inte att man kan "skruva" på nåt för att få till det där. Jag är också intresserad av svar därav mitt icke-svar :)

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Läs inlägget från Apr 29 2008, 03:03 AM. På Colorado verkar det som om man kan välja mode för startup om man har en Typ B-kabel. Måste läsa lite till och leta på min Nuvi och eTrex.

Typ A = Garmins bilkabel
Typ B = USB eller AC-kabel

Det där var ju helt grymt bra! Ännu ett problem som knappt kommer in på I-landsproblemslistan som är löst.

Testat och fungerar på ni Nuvi 255. Hoppas det funkar på min eTrex också fast det är inte lika viktigt. Nuvin har jag alltid i bilen och har stört mig på den klumpiga och tjocka kabeln. Dessutom så ryms inte Garmins 12v-kontakt med stängt armstöd.

Hittade en lösning som fungerar med orginal usb kabel ---> http://www.youtube.com/watch?v=q1exZNa-n_8 fungerar klockrent

Min erfarenhet av Nuvi 660 fm och Nuvi 775 T så funkar dom om man laddar med tillräckligt hög strömstyrka. En laddare som ger en halv ampere ger bara laddning men 1 ampere tänder upp skärmen också.

Garmins laddare (i allafall den till min 660 och en del andra) ger 1A. Tanken är väl att det skall räcka både till laddning och drift av gpsen. En USB-port ger bara 500 mA normalt och då kan det bli lite snålt.
Om man har en sladd med 17,3 kohm så blir det sannolikt inte möjligt att ha den i överföringsläge utan man får då laddning+navigering.
En "vanlig" usb-sladd ger dataöverföring och laddning men det kan eventuellt ta lite längre tid att ladda fullt, jag har dock inte tagit tid för att utreda detta.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips