Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
En smartphone med stort batteri och flygläge skulle bli mitt val i dagens läge. Garmins GPSer är nån sorts standard bland friluftare men kvalitén imponerar inte i längden.
En
Thure
En smartphone med stort batteri och flygläge skulle bli mitt val i dagens läge. Garmins GPSer är nån sorts standard bland friluftare men kvalitén imponerar inte i längden.
En
Thure
Nästan alla appar drar relativt mycket i spårningsläge. Om du har en Android så kan du I appen Locus ställa in hur ofta och med vilket avstånd trackingpunkterna skall spelas in och på så sätt minimera förbrukningen. Flygläge är givetvis ett villkor om du skall vara ute en längre tid!
En
Thure
Benägen att hålla med! Åtminstone i eTrex serien har knappar coh förseglingar fallit sönder på ett par år (ägt fyra av dem) trots att de knappt varit i fält! GPSMAP är eventuellt bättre, men bulkig storlek och...
...jag hade nog lagt mina pengar på en Androidtelefon. Köp t.ex. en Galaxy i Xcover-serien om du behöver vattentäthet och några fysiska knappar. Stäng av datalänken eller dra igång flygplansläge helt och hållet när du frilufsar.
Om vikten och telefonens övriga prestanda spelar mindre roll så finns ett riktigt billigt alternativ Oukitel WP 5. Batteriet är på drygt 8000 mAh men den väger nästan 300 gram. Den klarar av ett bad och fall från ett par meters höjd ner i ett betonggolv. Den har jag själv i stället för en "dedicerad" GPS och den fungerar utmärkt. https://www.e-ville.com/sv/3045975-...hUOhQvHUYVn1i3cPlQplsZXFena7nVwhoC36wQAvD_BwE
Nästan alla appar drar relativt mycket i spårningsläge. Om du har en Android så kan du I appen Locus ställa in hur ofta och med vilket avstånd trackingpunkterna skall spelas in och på så sätt minimera förbrukningen. Flygläge är givetvis ett villkor om du skall vara ute en längre tid!
Köp Pro-versionen, det är skönt att slippa reklam. Kartorna finns att ladda ner gratis på http://www.bengt.nolang.se/kartor/
Jag har både Topografiska och Terrängkartan i min mobil. Jag tycker att Terrängkartan (och Fjällkartan) är bättre men på sikt så blir det nog den Topografiska som blir bäst eftersom den (troligtvis) får bättre underhåll av Lantmäteriet.
Locus påminner mig om Excel - man lär sig bara det som behövs för att man skall kunna använda den till sitt eget ändamål. Det är en otroligt innehållsrik gps-app.
Just för tracking använder jag Gps-klockan Suunto Ambit 3 i batterispararläge. Då räcker den i 100 timmar innan man måste ladda, men brukar stänga av på natten ändå. Hade gärna sett att man kunde fortsätta på samma spår dan efter, men går inte så man får klistra i efterhand.
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...
Näst sista etappen! Mer om det snart. Men först ngt om ngt som ligger varje turåkare varmt om hjärtat: mat!
På de flesta depåstopp har det funnits ...
1 kommentar
Det handlar inte bara om lättare utrustning; det handlar om att välja det som verkligen betyder något för ditt äventyr, sortera bort saker som inte ...
1 kommentar