GPS

En smartphone med stort batteri och flygläge skulle bli mitt val i dagens läge. Garmins GPSer är nån sorts standard bland friluftare men kvalitén imponerar inte i längden.
En
Thure
 
Nästan alla appar drar relativt mycket i spårningsläge. Om du har en Android så kan du I appen Locus ställa in hur ofta och med vilket avstånd trackingpunkterna skall spelas in och på så sätt minimera förbrukningen. Flygläge är givetvis ett villkor om du skall vara ute en längre tid!
 
En smartphone med stort batteri och flygläge skulle bli mitt val i dagens läge. Garmins GPSer är nån sorts standard bland friluftare men kvalitén imponerar inte i längden.
En
Thure

Benägen att hålla med! Åtminstone i eTrex serien har knappar coh förseglingar fallit sönder på ett par år (ägt fyra av dem) trots att de knappt varit i fält! GPSMAP är eventuellt bättre, men bulkig storlek och...

...jag hade nog lagt mina pengar på en Androidtelefon. Köp t.ex. en Galaxy i Xcover-serien om du behöver vattentäthet och några fysiska knappar. Stäng av datalänken eller dra igång flygplansläge helt och hållet när du frilufsar.
 
Nästan alla appar drar relativt mycket i spårningsläge. Om du har en Android så kan du I appen Locus ställa in hur ofta och med vilket avstånd trackingpunkterna skall spelas in och på så sätt minimera förbrukningen. Flygläge är givetvis ett villkor om du skall vara ute en längre tid!
Locus ser ut att vara en bra app. Vilken karta använder du?
 
Köp Pro-versionen, det är skönt att slippa reklam. Kartorna finns att ladda ner gratis på
http://www.bengt.nolang.se/kartor/
Jag har både Topografiska och Terrängkartan i min mobil. Jag tycker att Terrängkartan (och Fjällkartan) är bättre men på sikt så blir det nog den Topografiska som blir bäst eftersom den (troligtvis) får bättre underhåll av Lantmäteriet.
Locus påminner mig om Excel - man lär sig bara det som behövs för att man skall kunna använda den till sitt eget ändamål. Det är en otroligt innehållsrik gps-app.
 
Just för tracking använder jag Gps-klockan Suunto Ambit 3 i batterispararläge. Då räcker den i 100 timmar innan man måste ladda, men brukar stänga av på natten ändå. Hade gärna sett att man kunde fortsätta på samma spår dan efter, men går inte så man får klistra i efterhand.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.