GPS vs Kompass

Någon som har erfarenhet av GPS Under Paddling? Samt vilka modeller som passar bäst att bada med? Fördelarna finns ju trots allt med GPS samt att priserna blir bättre o bättre. Givet så bör ju en hederlig kompass finnas med ändock. Men vilken modell passar bäst?.....
Tack på Förhand!
Jon.
 
Vattentät GPS

Hej Jon!

Jag tycker som så att du har för tillfället två modeller att välja på som är vattentäta och innehåller elektronisk kompass. Det är Garmins etrex Summit och etrex Vista. Det som skiljer de två är att Vistan har en inbyggd karta och ett minne på 24mb där du kan ladda in ytterligare kartor den har även en bättre display för att kunna visa kartorna. De är bägge vattenskyddade ner till 1 meter i 30 minuter, alltså det är inget du dyker med. Men det är inte någon annan GPS vad jag vet som har ett sådant vattenskydd.

Jag har själv en Vista som jag är helnöjd med. Jag skickade efter den från England pga priset skulle i Sverige hamna på ungefär 5600:- men där kostade den runt 3750:-. Summiten är billgare, den skulle i Sverige kosta runt 3600:- och i England går den på runt 2450:-.

Men om inte kompassen är ett måste så har de andra väldigt prisvärda GPS:er i etrex-serien.

Här nedan skickar jag med ett par länkar till Garmin och den återförsäljaren jag köpte min GPS av (de är billigast i Europa på Garmins GPS:er). De är helt seriösa och otroligt snabba, jag fick hem min efter bara 3 arbetsdagar.


http://www.garmin.com
http://www.gpsw.co.uk/

Hoppas denna lilla informationen var till hjälp. :eek:)

mvh Tobias N 57°19,178' E 15°52,275'
 
GPS

Jag är visserligen flitig GPS användare (åker oftare långfärdsskridsko än jag paddlar), men föredrar karta och kompass för att de alltid funkar. GPSen drar så mycket ström att det lätt hänt att batterierna tar slut. Däremot är kul att spela in färdvägen och rita ut det på kartan när man kommer hem.

De flesta GPSer är tål vatten men det betyder inte att man i onödan ska utsätta dom för vatten. Jag använder en vattentät förvaringspåse till GPSen på kanotdäcket och då flyter GPSen också ifall jag skulle klanta till det.

Läs under forum Navigering om du vill veta mer.
Jag bytte GPS mig senast i oktober i fjol men hade eTrex Vista funnits då hade jag nog köpt en sådan. Den har 24 Mbyte kartminne, inte 24 mbyte, det skiljer en miljard mellan M och m, så ibland har storleken betydelse.

Per Brune
 
Jeg har en GPS Garmin Etrex Vista og er mycket nöjd med den, men jeg mener nu man også skal have et kompass med, hvis nu elektronikken svigter!.

Det er korrekt at de fleste GPS'er idag tål vatten, men jeg vil anbefale en väldig fin vattentät förvaringspåse, så flyter den också.

Länker hvor det findes:

http://www.gpsw.co.uk/ (Billige Garmin GPS)
http://www.aquapac.co.uk/homeframe.html (vattentät förvaringspåse)


Mvh Søren N55 56.105 E12 29.250
 
Feedback Garmin angående ladda ned karta och fyrar ...

Tyvärr visade det sig att laddar man ned fyrarna i länken ovan och försöker ladda ned en MetroGuide karta så tas fyrarna bort samma problem om man börjar med karta.

Jag kollade med Garmin och
"Sorry, the reloading everything each time is a limitation of the hardware and software we are using; it may be someting we look at in the future."

Känns väldigt omoget .....

Någon som har en lösning välkomnas eller skall man ha då Etrex med sig som innehåller fyrar och en med detalj karta .....

I väntan på bättre tider ..
magnus@ids.se
 
Svara eller inte svara?? Här kanske ett svar som blir för dyrt. Apple har en klocka, Watch Ultra, som på sätt och vis har allt som friluftsälskaren vill ha. Både Kompass och GPS. Två GPS frekvenser. Klarar vatten. Man kan dyka med den. Man kan ringa till den och från den! Fungerar utmärkt som telefon. Den är gjord med tanke på friluftslivets krav. Speciellt för folk som vill vara ute i naturen.
 
Beskrivning av Apple Watch Ultra finns på:
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.