GPS till Nokia, något att ha???

Är det nån som har testat GPS skalet som man kan ha till Nokia 5140? Är det nått att ha??

Är lite skeptiskt till anvädningen och täckningen så vill gärna ha lite feedback om nån har provat.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
sök ... Re: Kika in här

fredl; sa:

Om du söker på 5140 bland utsidans forum får du en hel del träffar bl a den tråd jag skrivit flera av mina erfarenheter i:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=35118

Kompletteringar: Ibland vill GPSen inte starta - det hänger sig på startbilden (antagligen minnesläcka i java-programmet/GPSapplikationen) så jag måste starta om hela telefonen.

Karttjänsten ingår i abb först året men är inte särskilt användbar för bilnavigering.

Den duger till att mära turlängd, hastighet i medel och max under skridsko- och kajaktur men inte så mcyket mera.

Den anger bara position i Lant-long och inte i RT90 (rikets nät i Sverige eller Xerxes Yngve som militären brukar säga).

/Patrik, som äger en 5140 med GPSskal

mja det beror på hur du tänkt använda den.

Den har bara det europeiska systemet med longitud latitut och inte rt 90 som man använder sig utav när man är och vandrar i skogen eller i fjällen. Med tanke på att skalet kostar ca 1500 ( i alla fall har jag hört att det är det det kostar ) så kan man få tag på en bärbar gps för stort sett samma pengar. Exempel vis en garmin etrex begangnad bör ligga på den pris summan. Är du intresserad av en ny bärbar gps så kan du gå in på addnature.com och titta på magellans explorer 100 den kostar endast 1395 ny och den bör funka utmärkt när du ska ut i fjällen.
Har du mer fråger om gps så kan du höra av dig.
ante@almberg.se

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips