Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tänkte bara fråga om det finns någon vänlig själ som skulle kunna hjälpa mig med ett par inställningar på min GPS. Jag har en Garmin 60 cs med friluftskartan inlagd och undrar nu vilket positionsformat jag ska välja, samt vilket kartreferenssystem?
hej, vanligast till sjöss är WGS84 och där använder man oftast grader, minuter med decimal på sista siffran, för landnav är nog rt90 inte helt fel, men som tidgare inlägg så är det en smasak och kanske vilken papperskarta man har vid sidan av, ulf
Tjena jag skulle köra med WGS84 systemet. Om det är så att du ska ut i skog och natur som jag misstänker att du ska eftersom du har installerat friluftskartan.
Men ska du ut till sjöss så skulle jag nog välja RT90 och swedish grid.
Ante
Det spelar ingen roll vilket system du använder, GPS:en jobbar iallfall i wgs84. Det enda inställningen gör är att påverka de siffror du ser på skärmen.
Enda anledningen att ändra system är om du ska lägga in en punkt som du mätt ut på papperskarta, eller lägga in en punkt som du läst i en bok, positioner på STFs stationer t.ex.
Tjena jag skulle köra med WGS84 systemet. Om det är så att du ska ut i skog och natur som jag misstänker att du ska eftersom du har installerat friluftskartan.
Men ska du ut till sjöss så skulle jag nog välja RT90 och swedish grid.
Ante
Jag skulle säga precis tvärtom. Lantmäteriets terrängkarta använder du enklast tillsammans med din GPS om du låter den visa RT90/Swedish grid. På sjön ska du absolut använda dig av WGS84/LatLong, då det är vad moderna sjökort använder.
Hold your horses…eller Sakta i backarna!
Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
3 kommentarer
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer
Kilimanjaro-dagboken, del 3
”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ...
1 kommentar
Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
Andra delen av vandringen runt Skoarkki.
Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge.
Tid: 27:e juni till ...
2 kommentarer
En dagsutflykt till den 1968 meter höga toppen av Vuojnestjåhkkå.
Därefter var tanken att jag skulle vandra runt Sarektjåhkkåmassivet och tillbaka ...
3 kommentarer
Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ...