Gps-inställning

Hej hopp!

Tänkte bara fråga om det finns någon vänlig själ som skulle kunna hjälpa mig med ett par inställningar på min GPS. Jag har en Garmin 60 cs med friluftskartan inlagd och undrar nu vilket positionsformat jag ska välja, samt vilket kartreferenssystem?

Tack på förhand!

Det beror väl på vilket format du vill ha ut dina koordinater i. För bakgrundskartans del spelar det ingen roll vilket positionsformat du väljer.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
hej, vanligast till sjöss är WGS84 och där använder man oftast grader, minuter med decimal på sista siffran, för landnav är nog rt90 inte helt fel, men som tidgare inlägg så är det en smasak och kanske vilken papperskarta man har vid sidan av, ulf

jag skulle köra med wgs84

Tjena jag skulle köra med WGS84 systemet. Om det är så att du ska ut i skog och natur som jag misstänker att du ska eftersom du har installerat friluftskartan.
Men ska du ut till sjöss så skulle jag nog välja RT90 och swedish grid.
Ante

Det spelar ingen roll vilket system du använder, GPS:en jobbar iallfall i wgs84. Det enda inställningen gör är att påverka de siffror du ser på skärmen.

Enda anledningen att ändra system är om du ska lägga in en punkt som du mätt ut på papperskarta, eller lägga in en punkt som du läst i en bok, positioner på STFs stationer t.ex.

Re: jag skulle köra med wgs84

antealmberg; sa:
Tjena jag skulle köra med WGS84 systemet. Om det är så att du ska ut i skog och natur som jag misstänker att du ska eftersom du har installerat friluftskartan.
Men ska du ut till sjöss så skulle jag nog välja RT90 och swedish grid.
Ante

Jag skulle säga precis tvärtom. Lantmäteriets terrängkarta använder du enklast tillsammans med din GPS om du låter den visa RT90/Swedish grid. På sjön ska du absolut använda dig av WGS84/LatLong, då det är vad moderna sjökort använder.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips