GPS-inköp.

Tja! Efter att ha letat i trådarna så får det bli en ny även om den är lik många andra.
Jag ska handla GPS. Det lutar åt Garmin GPSMap 60CSX.
Men frågan är väl om man behöver "S".
Detta är skitsvårt.
Den ska i huvudsaken användas i skogen men kanske även en del i bilen.
Det är en enorm prisskilnad på nätet mellan olika handlare.
Var ska jag handla och till vilket pris?
Ska jag kika på andra modeller och märken?
Friluftskartan, PRO eller ej?
Nytt eller begagnat.
Nå då har jag blottat min beslutsångest i denna jungel!

Anders

Har en CSx, o det händer att jag har bra nytta av kompass, höjdmätaren har jag inte haft nån större nytta av än... (inköpt i USA, butiken hade bara den modellen)

Har gamla friluftskartan, har sett pro, som verkar vara betydligt bättre på att visa bl.a. stigar.

Använder min ganska ofta i bilen, med Metroguide-kartan då, där är den suverän (gillar att den inte pratar hela tiden!!)

Ungefär samma svar som alla andra...

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Impa; sa:
Om du tycker att det är värdefullt att ha koll på riktningen även när du står stilla behöver du S. Jag skulle ha valt det om det funnits till enheten som passar mig men om det är värt prisskillnaden för dig vet du bara själv. Höjdmätaren tror jag det är väldigt få som finner värdefull.
60x-serien är utmärkt i skogen och funkar i bilen även om det för det sistnämnda bruket egentligen är bättre med en större skärm och talinstruktioner. Du måste köpa till en vägkarta med autorutt (CityNavigator) om den skall göra någon större nytta i bilen.
Ja konkurrens är bra för oss konsumenter.

Billigast är att köpa i USA. Då får du inte europeisk grundkarta som en del tycker är trevligt medan andra tycker att den inte spelar någon roll. Tänk på att tull och svensk moms tillkommer på butikspriserna.

Näst billigast brukar vara från Portugal (Aspid) eller Storbritannien och då har den europeisk grundkarta. Ingen tull inom EU och vanligen lägre moms än i Sverige.

Tryggast, tycker många, är att köpa den i Sverige då man omfattas av svensk konsumentlag och dessutom får europeisk grundkarta och svensk handbok (såvida inte enheten är gråimporterad men det är ovanligt och det brukar i så fall framgå). Bästa priserna brukar man kunna hitta på Pricerunner eller liknande jämförtjänster.

Oavsett var du handlar så kan du få garantireparationer utförda på Garmins servicecenter i England som de allra flesta brukar vara nöjda med.
Nytt eller begagnat.
Eftersom 60x-serien är ganska ny tror jag det är svårt att få tag på någon begagnad till ett vettigt pris. De flesta som säljs begagnade är nog köpta på spekulation från något budgetställe och då kan du väl lika gärna köpa den själv därifrån. Om du köper begagnad så se till att få med koderna för eventuella kartor som ingår.

Lånar denna tråden, hoppas det går bra...

Vad rekomenderar ni för enkel GPS när man som jag mest är ute efter: kompass och "hastighetsmätare"? Vill ha uttag för att kunna lägga in loggarna på datorn..

Mvh
Anton

kiting; sa:
Lånar denna tråden, hoppas det går bra...

Vad rekomenderar ni för enkel GPS när man som jag mest är ute efter: kompass och "hastighetsmätare"? Vill ha uttag för att kunna lägga in loggarna på datorn..

Mvh
Anton
Cykel, promenad, bil,MC, paddling, skridsko eller till vad?

Per

Impa; sa:
Tja! Efter att ha letat i trådarna så får det bli en ny även om den är lik många andra.
Jag ska handla GPS. Det lutar åt Garmin GPSMap 60CSX.
Detta är skitsvårt.
Var ska jag handla och till vilket pris?
Ska jag kika på andra modeller och märken?
Friluftskartan, PRO eller ej?
Nytt eller begagnat.
Nå då har jag blottat min beslutsångest i denna jungel!

Anders

Jag har tänkt sälja min 60Csx som jag haft sen Feb i år, har inget att klaga på, den är en suverän maskin men jag har tänkt köpa en annan som passar mina behov bättre. Jag åker 99% bil och Mc och tror att den kommande Zumon passar mig bättre.

Det som medföljer är:
1 gigabit minneskort även originalet på 64 mb
Friluftskartan pro Norrland
City Navigator NT+ Europe v8
Skoterledskartan
Bil/Båthållare för fast montage
Bil/Båthållare med ”beanbag” hållare
Touratech Mc/Skoter hållare låsbar med elkabel
Cykel hållare
Strömkabel för cigg.uttag
Bältesfäste
Usb kabel
Bärrem

Kan vara nåt mer som jag glömt, Är du intresserad kan du ju skicka ett mail..

Även om du inte köper min så kan jag varmt rekomendera 60Csx, jag har även använt den rätt mycket på skotern och det funkade också klockrent...

Mvh/Peter

Tack för tipsen.

Man får tacka för tipsen.
Nu ytterligare en fråga.
Jag har en Quest 2 på jobbet. I denna kan man ju använda sej av kordinater typ x och y eller lat ocg long. Smidigt ibland.
Kan man inte göra det i GPSMap 60 modellerna?

Anders

Re: Tack för tipsen.

Impa; sa:
Man får tacka för tipsen.
Nu ytterligare en fråga.
Jag har en Quest 2 på jobbet. I denna kan man ju använda sej av kordinater typ x och y eller lat ocg long. Smidigt ibland.
Kan man inte göra det i GPSMap 60 modellerna?

Anders

Dom flesta GPSer har X och Y (rikets nät, swedish grid).

Med det finns undantag som Garmin Forerunner 101, 201 och 301 (enligt katalog från 2005).

Per Brune

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips