Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx)

Jag har nu bestämt mig för att haka på GPS trenden, ska dock inte ha en bilnavigator eller vad de kallas utan en att ha ute i skog och mark.

Bra batteritid och hög känslighet/nogranhet prioriteras.
Max 3 000kr, USB port (för att lägga över kartor och liknande), stöd för minneskort, och färgskärm är krav...

Funderar på någon av följande:
http://img166.imageshack.us/img166/4631/picture1lu5.png

Har kikat lite på Garmin.com och jämmfört dem. Men det är ju ingen skillnad!?

Vissa har elektronisk kompass, men enda gången man använder kompass är väl när man använder en vanlig karta, och då lär man ju endå ha en vanlig...
Batteritiden skiljer väl lite grann, men inte så att det spelar någon större roll...

Och hur är det med kartor till andra märken än Garmin?
Har hittat Friluftskartan och liknande till Garmin, men de kanske funkar på andra också?

Om ni skulle välja mellan "GPSMAP 60Cx" och "eTrex Vista HCX", vilken skulle ni ta då?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag skulle ta...

Vista HCX

Orsak:

* Bra bakgrundbelysning
* Kompakt - får plats i fickan
* Lätt att använda med handskar
* Bra mottaning (särskilt H-serien)
* Prisvärd
* Bra till vandring, cykling och bilnavigering
* Bättre batteritid än 60CSX

Jonas

Ok, men det är ingen skillnad i mottagning och så?

Ska använda den till mestadels geocaching, men den lär väl säkert användas under jakten och alltid annars när man är ute i skogen.
Men att den är lättare att använda med handskar är ju ett stort +.

H-serien har bättre satellit-mottagning

Själv har jag Vista Cx (inte H) och har tagit över 400 cachar med den :) Även använt den till vandring i svenska fjällen och Pyreneerna samt cykling. H-serien har bättre mottagning och sägs vara likvärdig 60CSX. Om du skaffar Vista, så se till att läsa manualen för Vista har nämligen genvägar-knappar för att nå snabbt till vissa sidor i Vistan. Så du kan hantera den med en hand.

Använd sökfunktion!

Jag ser att du är ny - använd sökfunktionen på Utsidan för det finns nämligen flera trådar om Vista HCX.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips