GPS-förstärkare inomhus

Hej!
Är det någon som vet om det finns någon lämplig produkt för att fånga in GPS-signalerna från en antenn utomhus och sedan sända ut dem i en lokal inomhus så att man kan få normal GPS-mottagning där utan att behöva ha fri sikt till sateliterna?
Enheten ska intalleras i en industrilokal och behöver därmed inte vara mobil.
Några tips på leverantörer och priser på sådan utrustning?
 
Hur många?

Behöver du till en enstaka mottagare, eller till flera på en större yta? Båda varianterna finns, jag kan leta efter info i mina gömmor om du vill.

Avstånd och liknande kan också vara bra att veta.
 
hortman; sa:
Hej!
Är det någon som vet om det finns någon lämplig produkt för att fånga in GPS-signalerna från en antenn utomhus och sedan sända ut dem i en lokal inomhus så att man kan få normal GPS-mottagning där utan att behöva ha fri sikt till sateliterna?
Enheten ska intalleras i en industrilokal och behöver därmed inte vara mobil.
Några tips på leverantörer och priser på sådan utrustning?

Det finns inte för det är tekniskt omöjligt. GPS-systemet bygger på att mäta avståndet mellan GPS-mottagaren och flera satelliter. Därför måste det vara en direkt siktlinje mellan varje satellit och mottagaren. Reläsystem fungerar inte.

Det finns andra system för positionering inomhus i t ex industrilokaler baserade på bl a ultraljudssensorer, infrarött ljus eller WLAN-teknik. Google "indoor positioning".

Johannes
 
Re-radiating antennas ...

... finner man bl.a. hos http://www.sanav.com/re-radiating_antennas/ra-46.htm. Jag köpte för några år sedan en liknande, mindre antenn (RA-45) på gpswarehouse http://www.gpsw.co.uk/. Nu ser jag inte att de har den större, men jag fann den på http://www.handnav.co.uk/product_details.php?id=143 för 58 pund + frakt.

Min egen antenn fungerar så där. Ibland slutar den att sända med ger ändå ifrån sig något som förhindrar GPS-en att lyssna direkt på satelliterna. Statisk elektricitet orsaken?
 
Ola @ gps@work ab; sa:
Det finns, men du får bara positionen av den externa antennen.

Precis, man får alltså inte "normal GPS-mottagning". Användbart för testning av GPS-mottagare inomhus eller om man alltid vill ha mottagaren igång så att man slipper vänta på fix när man går ut med den.

Johannes
 
Re: Hur många?

jasy; sa:
Behöver du till en enstaka mottagare, eller till flera på en större yta? Båda varianterna finns, jag kan leta efter info i mina gömmor om du vill.

Avstånd och liknande kan också vara bra att veta.

Min arbetsplats kommer eventuellt att få ett kontrakt där vi bland annat ska reparera och testa handdatorer som innehåller GPS-mottagare. Det kommer alltså att gälla flera mottagre som ska testas oberoende av varandra. Vi behöver bara kontrollera att kundens GPS tar emot signaler och kan lokalisera en position. Alltså det räcker med att man vet den eventuella yttre antennens statiska position. Kan väl tillägga att den tänkta lokalen saknar takfönster...
 
Den situationen är bekant. Den belgiska garminimportören Formar hade/har en återsändande GPSantennenhet i taket på labbet där de reparerar GPSmottagare. Då iQue 3600 kom för drygt två år sedan var förförstärkarna till enhetens antenn mycket känsliga för statisk elektricitet och många enheter fick dålig mottagning. Folk sände in dem till Formar som returnerade dem med beskedet att de visst tog emot bra - tills Formar kom underfund med att den återsändande antennen gav så stark GPSsignal att det trängde igenom en dåligt fungerande förförstärkare (berättat för mig av servicetekniker på Formar).

Själv använder jag RA46 från http://www.sanav.com dvs San José Navigation. De har en ännu potentare burk som jag tror ni bör använda i ett labb om det är mer än 4-5 meter till mottagarna. Det finns också en för bilbruk med svagare återutsändning. Det ska gå att köpa direkt från Sanav men normalt sker det genom återförsäljare.

Dilemmat med återsändande/reradiating antenner är att de har linjära förstärkare på minst 25-30 dB. Risken för självsvängning är påtaglig och det varnas för att återkoppling mellan antennerna kan ske. Denna risk har för övrigt lett till att reradiating antennas har förbjudits i USA eftersom det är förbjudet att sända på GPSfrekvens. Detta var situationen för ett år sedan, hur det är nu vet jag inte. Således kan det vara lättare att hitta åf utanför USA.

Professionella återsändande antenner finns även hos andra tillverkare.

För eget bruk räcker det med att ge 5 volt in till en vanlig förtärkt GPSantenn och sedan plocka ut signalen via t ex Wi-sys.com 1-3 GHz Bias-tee. Utsignalen går lämpligen till en icke förstärkt antenn av typ patch eller quadrifilar helical (garmin streetpilot). De är öppna DC-mässigt.

bias-tee

http://www.wi-sys.com/miva/merchant.mv?Screen=PROD&Store_Code=WCI&Product_Code=2902&Category_Code=

Sanav modell stor (kolla även övriga):

http://www.sanav.com/re-radiating_antennas/rk-304.htm

[Ändrat av jonasolof 2005-12-06 kl 20:33]
 
vanligt behov!?

Precis, man får alltså inte "normal GPS-mottagning". Användbart för testning av GPS-mottagare inomhus eller om man alltid vill ha mottagaren igång så att man slipper vänta på fix när man går ut med den.

Ett vanligt behov är exempelvis utryckningsfordon som vill kunna starta navigationen i fordonshallen. Då får man en varmstart av GPSen samt kan öva inomhus. Vet faktiskt inte hur många som redan har installerat detta redan.

MVH/Christer
 
Det spelar ju utomordentligt liten roll om ens GPSmottagare har fångat upp signalen direkt eller via en återutsändande antenn. Det är självklart att det är läget av den antenn som i praktiken utgör mottagningsantenn för de direkta signalerna som bestämmer vilken position som kommer att visas.

Ur funktionskontrollsynpunkt vid reparation av mottagare fungerar det lika bra, med reservation för att signalerna kan vara onaturligt starka som nämnt.

Det viktigaste ur användningssynpunkt är att mottagaren redan har aktuella almanack- och ephemirisdata och därför direkt kan få en fix när man kommer utomhus som Christer nämnt. Detta kan annars vara svårt om man kör i stad eller under träd. Jag vet ställen där det ta en kvart att få en fix under dessa förhållanden. Jag använder själv en återsändande antenn ibland för att ha färska data i mottagaren innan jag kör.

Ett utryckningsfordon kan inte stanna upp framför brandstationen för att få en fix innan man far iväg, det måste ha en fix innan. Alla som hämtat en hyrbil i ett garage på en främmande flygplats är bekanta med problemet, det är inte populärt att blockera utfarten medan man väntar på att mottagaren ska orientera sig och att stanna senare brukar vara mer eller mindre livsfarligt.

Det hela löser sig med Assisted GPS, A-GPS där ephemerisdata kan levereras på ett ögonblick via mobilnätet. Tills dess får man se till att låta mottagaren hämta färska data innan man sätter sig i bilen, lättare sagt än gjort om mottagaren är inbyggd.

Någon dosa som lagrar GPS signaler och ephemerisdata och som skulle kunna spelas upp intill mottagarens antenn för att ge färska data finns inte mig veterligen. Det går förmodligen inte att lagra en 1,5 GHz signal. Skulle man demodulera den, lagra 50 baud signalen och modulera en aldrig så svag sändare med signalen hade man en tvärförbjuden GPS-störsändare. Redan någon milliwatt stör mottagning på flera hundra meters håll enligt uppgifter nyligen på usenet scigeosatellitenav.
 
Re: vanligt behov!?

stigvig; sa:
Precis, man får alltså inte "normal GPS-mottagning". Användbart för testning av GPS-mottagare inomhus eller om man alltid vill ha mottagaren igång så att man slipper vänta på fix när man går ut med den.

Ett vanligt behov är exempelvis utryckningsfordon som vill kunna starta navigationen i fordonshallen. Då får man en varmstart av GPSen samt kan öva inomhus. Vet faktiskt inte hur många som redan har installerat detta redan.

MVH/Christer
http://www.clover.se

Det kan jag bekräfta eftesom vi just nu söker system för GPS-repeating till vår vagnhall.

GPSerna talar om för oss både var samtliga fordon finns, men även vanlig vägvisning. Den senare beror ju på nuvarande position för att räkna rätt. Vi har inte tid att vänta på "uppstart" vid utryckning utan när larmet har gått vill vi veta var vi ska ta vägen direkt. GPS-repeater löser det problemet.
 
Re: vanligt behov!?

stigvig; sa:
Precis, man får alltså inte "normal GPS-mottagning". Användbart för testning av GPS-mottagare inomhus eller om man alltid vill ha mottagaren igång så att man slipper vänta på fix när man går ut med den.

Ett vanligt behov är exempelvis utryckningsfordon som vill kunna starta navigationen i fordonshallen. Då får man en varmstart av GPSen samt kan öva inomhus. Vet faktiskt inte hur många som redan har installerat detta redan.

MVH/Christer
http://www.clover.se
Christer, du har helt rätt i att utryktningsfordon använder detta i sina fordonshallar.
I morse ringde jag till en lokal firma som installerar komradio åt företag och myndigheter. De sa att de har installerat många "GPS-repeaters" åt räddningstjänsten genom åren. Så det skulle alltså inte vara några som helst problem att installera hos oss!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18
swimwhizz GPS för båtfiske Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.