Gps för Geocaching

Jag hade tänkt att börja med Geocaching, men jag har dock inte någon Gps än. Jag har kikat runt lite hos de lokala handlarna. Jag har hittat följande gps
Garmin eTrex Venture 999 Kr
Garmin eTrex H 1049 Kr

Är någon av dessa två gps något som lämpar sig för Geocaching eller bör jag satsa på någon annan gps ?. I så fall vilken ?. Kan tänka mig att lägga ut max 2000 Kr på en Gps.

Mvh/Pelle.k

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Visst går det utan skojiga funktioner. Själv började jag med en Etrex (och inget mer) Gul.
Jag bytte sedan upp till en Legend C och kör numera med en GPSMAP 60CSX.

Jag skulle nog satsa på någon roligare modell.
Själv gav jag 1800 för min Gpsmap 60CSX, men det var från USA.

Kolla på Etrex Legend HCX eller Vista HCX istället, eller om du får tag på en äldre Legend CX eller HC eller vad de nu hette. H är bättre chip, C är färg, X är minneskort. Vista har barometer och kompass, Legend är utan.

Med flera av de nyare modellerna så får man "paperless caching". Dvs. man kan för över cachedata till GPSen. Magellans Triton, åtminstone de dyrare modellerna stödjer det. Garmins Oregon och Colorado har också sådana funktioner.

Billig

och med känslig mottagare är Garmin eTrex H 1049 Kr och den har det du behöver för just geocaching.

Kartmodeller är mera mångsidiga men räkna in kartkostnaden och i så fall kommer du inte ned under 2000 Kr.

Thure

I de modeller som har stöd för geocaching får du särskilda symboler för hittade/ohittade, du kan lägga in tex hinten i Notes-fältet.
Det som är "paperless" med de nya är att du kan få med lite mer info om varje cache, tidigare loggar, beskrivningen mm.

Jag tackar för alla snabba svar :). Om jag nu skulle satsa på en gps som man kan ladda in kartor på.

Vilken modell bör jag då lägga mina pengar på ?
Vilken karta bör jag köpa till om jag bor i Västra Götaland ?
Vad kostar det att köpa till en karta ?

Jag förstår att jag får gräva lite djupare i plånboken, men det kanske är lika bra att köpa en "bra " gps med en gång :)

Mvh/Pelle.k

Jag tackar för alla snabba svar :). Om jag nu skulle satsa på en gps som man kan ladda in kartor på.

Jag förstår att jag får gräva lite djupare i plånboken, men det kanske är lika bra att köpa en "bra " gps med en gång :)

Mvh/Pelle.k

Mitt förslag

Garmin 60CSX:
http://www.garmin.se/productpage_tab1.aspx?pageid=1273

Friluftskartan Pro Götaland, på CD helst:
http://www.garmin.se/mappage.aspx?pageid=1197

+Minneskort 512 kB alt. 1 GB

Gpsmap 60 CSX är lite som Volvo 740. Den bara går och går och har inte en massa "onödiga" funktioner som garmins nyare modeller.

Magellan Triton

Mvh/Pelle.k

Ska du köpa Magellan med karta rekommenderas någon av modellerna Triton 400/500/1500/2000 med Topo+ kartan nr 7 över Västra Götaland + Jönköpings län. I mitt tycke är Topo+kartan överlägsen Garmins Fri Pro, varför den är dyrare och täcker ett mindre område. Pris för Topo+ är ca 1800 kr/område.

Till både Garmin och Magellan går det också att köpa till en ekonomisk karta med fastighetesgränser. Detta kallas för Mapdirect (Garmin) respektive Map On Demand (Magellan). För båda varianterna gäller 2500 kr+ ev. frakt för ett 50*50 km stort område med valfri centrumpunkt.

De bästa GPS-priserna i Sverige brukar nog Skövde Natur www.skovdenatur.nu ha, både på Garmin och Magellan. Utomlands går det dock att hitta betydligt trevligare priser, inte minst i USA.
/Niklas

Själv började jag för en 4-5 år sedan att geocacha med en Etrex Venture. Med datorkabel att ladda ner koordinaterna med så slipper man ju åtminstone den delen och en skrivare att skriva ut text och kartor med så kommer man långt.

Men med tiden blev det tråkigare och tråkigare att pyssla framför datorn och nu när jag har en Garmin Oregon med karta och där det går att läsa alla hjälptexter och tips till cachen så har det blivit ett ännu större nöje.

Jag laddar ner alla cacher i de områden jag ska vara i och sedan är det bara att ha med GPS'en och skippa all planering och alla pappersutskrifter.

Men det är ju lite prisskillnad förståss.

Lycka till!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips